onsdag 10 augusti 2011

Semesterlycka, eller, vart tog sommarn vägen?

I dag är det riktigt höstigt ute. Det ligger redan endel gula löv på marken. Regnet piskar mot uterumsfönstren. det är kallt, med sommarmått mätt.

Vad passar då bättre än att krypa upp i soffan med en filt och en mysig tidning. Sova middag en timme efter lunch och helt enkelt strunta för en stund i att barnen sitter vid datorn, spelar X-box och inte alls är sådär kreativa som barn borde vara.

Sommaren känns plötsligt som en svunnen tid. Det är min sista semestervecka och jag tänker i mitt stilla sinne att nog är väl sommarlovet alldeles förlångt ändå? Barn och föräldrar längtar just nu efter rutiner och att få sätta tänder i jobb och skolarbete. Jag drömmer om att koka mustiga långkok och svepa in mig i stickade tröjor.

Men som vi alla vet. Nästa vecka, eller ännu nästa. Då kommer sommaren tillbaka för en kort stund. Vi tittar oss förvirrat omkring och undrar varför vädret ständigt spelar oss svenskar ett spratt såhär i brytet mellan två årstider. Vi kastar oss alla ut för att få den där sista grillkvällen och sista stunden med en bok i soltolen.

Vädrets växlingar här i norr, som vi älskar att hata och hatar att älska.

Happy autum everyone!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar