tisdag 16 augusti 2011

Kräsen!

Efter 2 (2!) dagar på mitt nya jobb måste jag säga att jag verkligen tror att detta kommer bli bra. Jag var faktiskt lite fundersam ett tag (ungefär förra veckan när jag höll på att dö av tristess) på om jag egentligen var riktigt klok i huvudet som säger upp mig från en fast tjänst där jag stortrivs. För nån minut eller så snuddade tanken att "tänk om jag inte kommer trivas lika bra på det nya stället?" vid mitt sinne. Men jag är nog lite av en optimist och resonerade som så: Jag brukar ju trivas på mina jobb och hittills har mina byten bara varit till det bättre. Så jag intalade mig att när jag väl är i gång, så kommer det att bli kanoners. Och det blev det. Ja, ja, jag vet, jag har bara varit en dag på respektive skola, men ändå! Jag känner i hela kroppen att jag kommer trivas!

Känner mig fylld på energi! Jag har en hel del att sätta tänderna i, det är massor att sätta sig in i och fixa. Men jag ÄLSKAR att fixa! Jag ÄLSKAR att ha mycket att göra (till en viss gräns förståss)!

För mig har det alltid varit helt otänkbart att ha ett jobb som jag inte trivs med. Jag vägrar gå år ut och år in till ett jobb som inte gör att jag utvecklas, där jag inte trivs och som tar mer energi än det ger. Det var det som fick mig att börja läsa till sjuksköterska. Det var det som fick mig att söka mig till barnkliniken redan innan jag egentligen var tillräckligt kompetent för att jobba där. Det var också det som fick mig att skaffa ett annat jobb när nätterna på barnkliniken tog all min energi. Det är det som lett mig dit jag är nu. Jag villl ha ett jobb med  roliga och stimulerande arbetsuppgifter, varierat och kreativt, trevliga arbetskamrater och inte minst skälig lön. Jag nöjer mig inte med mindre. Visst, jag kanske är kräsen, men var man är sin egen lyckas smed, som man säger. Ingen annan lär se till att jag trivs på mitt jobb om jag inte gör något själv. Så då skaffar jag mig rätt kompetens för det jobb jag vill ha. Att jag sen inte hade en aning om att skolsköterska var min grej förrän jag trillade in på det för ett halv år sen, DET är en annan femma... ;-)

Det jobb jag nu har är allt som jag kan önska (nåja, jag lär väl inte bli miljonär direkt). Visst kommer det att komma hysteriska dagar, jobbiga livsöden och svåra frågor på min väg, men det är precis det som gör att man utvecklas. Så jag skulle för mitt liv inte vilja vara utan det! Utmaningar får dig att växa!

Ge aldrig upp din dröm! Ge dig inte med mindre än att du åtminstone ibland längtar till jobbet när du är ledig. Ditt liv är för kort och för värdefullt för något annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar