söndag 21 augusti 2011

En människa

I dag i pingstkykan predikade Peter Bernardsson. En mycket bra predikan! Satt och filurade på ett blogginlägg om det under predikans gång, för det var så bra det han sa!

Kontentan av dagens gudstjänst var att nå ut till EN människa. En människa kan göra stor skillnad. Berätta för en människa, hjälp en människa. Det visades även ett avsnitt ut filmen "Schindlers list" där Mr Schinldler i slutet blir helt förtvivlad över att han kanske kunde räddat en människa till... Han räddade 1100 människor från gaskamrarna under andra världskriget, men blev ändå förtvivlad över att han t ex behöll bilen, som kunde köpt ut kanske 10 människor till.

Man kan ibland bli frustrerad över hur många människor i världen som lider, eller som inte hört om frälsningsbudskapet. Men om man tänker en i taget. Då blir det genast mer överskådligt. Lite som talesättet: "Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon."

I början av gudstjänsten sjöngs även en sång som jag blev smått nostalgisk av att höra, de var ett tag sen:

Jesus han är svaret, för vår värld i dag.
Han har makt att göra under än i dag.
Jesus han är svaret, för vår värld i dag
och han har makt att göra under än i dag.

Så går refrängen. Och det är faktiskt sant (läs här om ett under i dagens Sverige). Trots att det är 2000 år sedan Jesus vandrade på jorden så är han i allra högsta grad levande och verksam nu också. Medan han vandrade på jorden gick han till de utstötta, till de prostituerade, till skatteindrivarna (de var av förklarliga skäl inte särskilt populära). Han hjälpte och botade de som var sjuka. Skänkte hopp till de som inget hopp hade kvar. Till slut dog han på korset. För vår skull. För mänsklighetens skull. För att öppna vägen till Gud. När vi tar emot hans död och uppståndelse (ja, han uppstod igen, det tror jag verkligen på av hela mitt hjärta) så blir kanske inte omständigheterna annorlunda direkt. Men man får en inre frid. En vetskap om att någon är med mig. Någon är på min sida och lämnar mig aldrig. Han kan, även i dag, hela och göra allting bra.

Jag skriver om detta för att det är detta som så ofta har hjälpt mig. När jag är ledsen, orolig eller inte vet vilken väg jag ska gå. Då vänder jag mig till Gud och hittills har han alltid visat på en utväg. Det är inte alltid den lätta vägen eller det jag först tänkt. Men det blir alltid bra. Det är detta som ger mig min inre frid och en mening med livet. Därför vill jag dela med mig av det till dig. Jag hoppas och ber att detta ska vara till hjälp för åtminstone en människa. För då var det ju definitivt värt ett blogginlägg. :-)

Om du är nyfiken på den kristna tron  och vill veta mer, då kan du antingen kontakta mig, någon du känner som är kristen eller närmsta kyrka. Många kyrkor har "Alfa kurser" där man får lära sig mer om vad kristen tro är och vad det innebär. Ofta följs ett litet undervismningspass med en diskussion med ledaren och deltagarna.

Jag hoppas att du som läser ska bli åtminstne lite nyfiken på vad det innbär att vara kristen.

Var välsignad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar