tisdag 9 augusti 2011

Hälsa och mat

Matens påverkan på hälsan (och även motionen förvisso) är ett stort intresse. Men jag måste säga att jag varken vet ut eller in längre. Rönen går brett isär. Livsmedelsverket förespråkar en variant, nyare studier en annan (eller flera andra om man ska vara petig) variant.

Så vad ska man tro?

Vad ska man råda någon som vill ha hjälp?

Jag tror, som jag så ofta har sagt, att det finns olika metoder och sätt att äta som alla fungerar bra om man följer den metodens råd. Vad som faktiskt är bäst kanske är individuellt? Så om någon frågar mig skulle jag nog presentera de två olika inriktningarna (Livsmedelsverkets variant och GI/LCHF) för att sedan låta persnen i fråga fundera över vad som kan passa just honom/henne bäst.

Jag kan ur eget perspektiv konstatera att jag nog trots allt lutar åt att LCHF är modellen, för mig. Men som Anna Hallen rekommenderar bör man hitta sin egen nivå. En del kan äta mer kolhydrater, andra mindre. Jag gissar att jag börjar närma mig MITT ultimata sätt att äta. Då syftar jag på det som känns bäst för mig ur både själslig och kroppslig synvinkel.

Jag var från början väldigt slaviskt noggrann med att äta LCHF. INGA undantag alls. Gick till en början ner i vikt men stannade sedan. Visst, jag låg då på ett BMI strax under 25 så jag var ju normalviktg. Jag hade lätt kunnat nöja mig med det och fortsatt äta som jag gjorde. Men problemet var att jag var så trött! Orkade helt enkelt ingenting på eftermiddagarna. Nåt var i alla fall inte bra.

Då blev det semester. Jag började göra fler och fler undantag. Åt kolhydrater, godis och glass. Även om måltiderna fortfarande liknade GI/LCHF mer än "normal" kost (vad nu det är...). Intaget av sötsaker var väl i och för sig inte enormt. Men mer än en gång i veckan om man säger så...

Efter en månads struntande i alla "matregler" tog jag modet till mig och ställde mig på vågen. Helt övertygad om att jag skulle ha gått upp i vikt. Kände mig ju rätt svullen... Döm då om min förvåning när jag stått still i vikt!

Det peppade mig att dra ner på sötsaker igen. Behöll dock lite mer kolhydrater än innan och överdriver inte fett intaget heller. Det var inte alls svårt. Kämpar inte nämnvärt med något sötsug. Detta var för exakt en vecka sedan. Jag har ätit en mindre påse smågodis och nån enstaka chokladbit under veckan, i övrigt följt en lightare variant av LCHF. Jag kände i dag när det var dags att väga mig att det egentligen inte spelade så stor roll vad vågen visade. Jag har mått bra i veckan. När jag känt mig hungrig har jag ätit. De kolhydrater jag ätit förutom det som kommer från grönsaker (ja jag äter nog rätt mycket grönt...) kommer ifrån frön, nötter och finncrisp. De sötsaker jag unnat mig har inte triggat igång någt svårt sötsug.

Med den känslan i kroppen ställde jag mig då på vågen. Den visade på - 0,6 kg. Helt fantastiskt ju! Jag har inte tränat särskilt mycket i veckan heller. Bara en lugn joggingrunda. Så nu är mitt BMI på 23,7. Normalt och bra och jag känner mig riktigt nöjd! Behöver ju egentligen inte gå ner mera alls. Men jag mår just nu bra av att äta som jag gör. Jag unnar mig gott ibland och ja, jag fortsätter nog så här så får vi se vart det landar, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar