torsdag 3 april 2014

Backträning, typ


Denna vecka är lite hektisk.  Jag får planera som ett riktigt kontrollfreak för att hinna med allt.  Jag har matvecka (Tomas och jag lagar mat varannan vecka), jag har börjat åka tåg till jobbet (vilket gör hem och ditresorna lite mindre flexibla) och jag har haft fler extra aktiviteter i veckan än normalt. Så,  för att få till löpningen har det alltså krävts planering.

Många frågar hur jag hinner löpträna så ofta,  med både familj och heltidsjobb. Faktum är att det skulle inte gå utan att planera in springturer i veckan. I alla fall en vecka som denna.

Idag var planen backträning alt intervaller.  Detta gissel som man måste genomlida då och då för att utvecklas. Tänkte först köra vanlig backträning men det kändes bara för tråkigt.  Så jag tänkte ta en tur i spåret istället.  Två varv och ge fullt ös i alla uppförsbackarna.  Banan är ca 3 km lång och väldigt backig.

Det funkade sådär.  Första varvet gav jag järnet i uppförsbackarna,  men flåsade antagligen så mycket att träden vek sig.  Andra varvet har jag hunnit tänka om.  Jag sprang bara lugnt andra varvet.

Det kändes efteråt som att jag hade kunnat ge mer,  men mitt i backen brann det i benen och jag tror inte jag har tillräckligt starkt psyke för att plåga mig själv för hårt.  Så jag får väl vara nöjd. Var i alla fall ordentligt svettig efter passet.

Idag krävdes det noggrann planering för att hinna med en löptur,  men jag tror man vinner i längden på att prioritera löpningen och faktiskt se till att det blir av när man har tänkt det.  Kanske är det nyckeln till framgång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar