fredag 14 oktober 2011

Jogg och städ

I dag åkte jag en stund tidigare från jobbet. jag ligger typ 25 timmar på plus i flextid så, ja, jag tyckte nog att en strålande dag som denna var värd lite flexledighet. Bestämde mig snabbt för att ta veckans första joggingrunda och sen storstäda huset. I den ordningen. Man brukar ju bli rätt trött av att städa så jag tänkte att om jag joggat först så är det nog störst chans att båda blir av.

Dessvärre var jag trött som en liten trasa efter joggingrundan. Tog en annan runda än den jag brukar, en som börjar med en väldig massa uppförbacke... Det tog nog musten ur mig. Efter rundan var jag precis skakig i hela kroppen. Det brukar jag inte vara efter en runda! Skakighet betyder ju lågt blodsocker så jag slog till på ett lite rejälare mellanmål efteråt. Världens godaste kex med en rejäl skiva brieost med en liten gnutta sylt ovanpå. Mums! Världens godaste kex får ni såklart receptet på längst ner i inlägget! Efter det slog jag då till på storstäd av hela huset. Jag har jobbat heltid, min man likaså och ork, lust och tid till städning har inte riktigt infunnit sig. Så städningen som brukar ta en timme på sin höjd tog nästan tre timmar! Tur att Isak kunde hämta Engla på fritids medan jag städade. Annars hade det definitivt inte blivit klart!



Nu njuter jag tillfullo av ett nystädat hem. Massor med ljus tända och snart är det dags för mys i soffan framför idol med två av barnen.

Ett rent hem höjer mysfaktorn avsevärt!

Här kommer receptet på kexen! (helt ok enligt LCHF!) 

1 dl sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
1 ägg
en rejäl näve riven ost (jag brukar köra stureost, blir mumsigt!)
en liten gnutta salt (efter behag!)
och om man vill ha kexen lite sprödare kan man ha i en skvätt olivolja också.

Blanda i hop allt. Platta ut kladdet på ett bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 175 grader. Efter 15 minuter stänger du av ugnen och skär kexen i lagom stora bitar och låter dem sen torka på eftervärmen i ugnen.

Ät och njuuuut! Är som sagt mycket gott med brieost på! ;-)

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar