tisdag 10 juni 2014

Teknikens under

I lördags gav jag mig ut på en spontan trailtur. Sprang in i skogen och följde små stigar. På något ställe försvann stigen helt och jag fick krypa under lågt hängande grenar. Förstår verkligen varför km-tider blir oväsentliga vid traillöpning. Tiderna går ju inte att jämföra på något sätt eftersom det beror helt på vilka hinder man stöter på.



Men, som den löpare och teknikfreak man blivit så vill jag ju ändå veta hur fort jag sprungit. När det kändes tungt, hur fort sprang jag då? Strax innan den där backen? Då gick det väl ändå rätt bra? Så, såklart har jag gps-klockan på mig och brukar försöka ladda över informationen från turen till datorn när jag kommer hem. Det är faktiskt ganska intressant att sitta och analysera resultatet.

Men, det där med teknik är lite knepigt. Det är fantastiskt när det fungerar, men mycket energikrävande när det strular. Efter lördagens tur laddade inte klockan över någon information. Hur jag än försökte. Irriterad kollade jag ändå de data jag kunde se direkt i klockan (inte alls så detaljerat som i datorn) och fick snällt knappa in min löptur förhand på jogg.se

Där tänkte jag att det kanske blev nåt fel när jag skulle koppla in klockan till datorn, så i dag bar det av igen. Denna gången min "Morgonmilrunda". Att springa på morgonen är en förutsättning för att det ska bli av när det är såhär varmt. Vädret var alldeles perfekt. 15 plusgrader, sol, ingen vind och den där oslagbara klara morgonluften låg kvar. Härligt!

Bitvis kändes det riktigt bra och jag hann tänka att det kanske går att snygga till tiden lite denna gång? Väl uppe för den 3 km långa backen stötte jag även på en annan löpare. Hon sprang med ryggsäck. Tänk om hon också är en TNT-löpare? Hann jag tänka, men stannade såklart inte och frågade utan sprang om henne (!) och fortsatte min väg.
I slutet av turen kände jag mig dock väldigt sliten. Trött, energilös. Orkade inte alls ge järnet i de sista backarna. Tänkte då att jag får kolla om det kanske kan vara så att jag sprungit fortare under den första delen av turen och det kanske var därför som det var slut på energi i slutet?

Tyvärr ville min klocka inte ladda över någon information denna gången heller. Och ännu mer tyvärr bad jag maken om hjälp med detta och han uppdaterade programvaran i klockan. Så, all information om turen försvann. Och jag hade inte ens hunnit kolla hur lång tid själva turen tagit totalt. FRUKTANSVÄRT irriterande.

Så, nu vet jag bara att jag sprang 10,3 km (det är ju en av mina vanliga rundor så jag vet ganska exakt hur långt det är) och att det tog runt en timme. Förmodligen lite mer än en timme.

Nu får vi verkligen hoppas att uppdateringen ändå gjorde lite nytta så att jag kan spara nästa tur. Vilket blir i morgon, för då är det nämligen dags för första riktiga träningen med TNT!

Can't wait!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar