tisdag 24 juni 2014

Löpskolning

I går sprang jag och Tomas 15 km spåret i Habo (Gränsen stugan). Jag tog mig runt (trots astmaattack och totalt stumma ben deförsta kilometrarna) på hela 3 minuter snabbare tid än sist jag sprang där. Det går framåt alltså!



Men något Tomas sa när jag sprang "i mål" gjorde mig en aning brydd. Han säger att det ser ut som om jag liksom hasar fram när jag springer och att det kanske är därför som jag sliter ner sulorna så snabbt och (la han till) springer så sakta(!). Ja, den karln är inte så rädd om livhanken tydligen! ;-)


Att jag blev brydd beror till stor del på att det nog stämmer. Jag vill inte påstå att att jag alltid hasar mig fram, men säkert när jag blir trött. Säkert därför som jag envisas med att ramla på rötter och dyl. när jag börjar bli trött. Men när jag sprungit en längre stund är det som om jag inte kan förmå mig till att få till ett bra frånskjut med foten! Dessutom är det faktiskt jobbigt att tänka på springstilen i nästan två timmar! Man vill väl njuta av turen en aning också? ;-)

Nåja, det satte i alla fingret på vad jag nog är i störst behov av just nu, nämligen Löpskolning!

Ja, men ni hör ju själva. Låter nästan lika tråkigt som styrketräning. Men vill man utvecklas så är det bara att bita i det sura äpplet och börja googla ordet "löpskolning".

Hittade en bra länk HÄR så, enligt de övningarna ska jag börja köra lite löpskolning. Så, nu blir det alltså, få se här nu; Styrketräning två gånger i veckan, minst två längre springturer, Team nordic trail-löpning 1 gång och så då löpskolning minst en gång. Per vecka. Blir alltså i runda slängar minst 6 träningspass i veckan. Men det är inte så illa som det låter. Löpkolningen kan jag säkert samköra med ett lite kortare lugnt passoch styrka kan man ju faktiskt träna samma dag som man sprungit. Om man nu vill ha en eller ett par vilodagar.



Varför man nu skulle vilja det... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar