lördag 10 maj 2014

sprungit!

All denna aktiva vila har nästan gjort mig totalt uppgiven. Stundvis känns det som om jag aldrig kommer kunna springa långt och länge igen.

Det är väldigt frustrerande när kroppen sviker. Men, idag kände jag verkligen för att springa lite i alla fall. Har inte sprungit alls sedan halvmaran i lördags och vaden gör inte längre ont.  Så jag gav mig ut på en kort snabb tur,  bara för att testa hur det skulle kännas efteråt (smärtan i vaden har alltid kommit efter löpningen).

Problemen började redan när jag tog på mig skorna.  Mina relativt nya skor tryckte rakt på den blåsa som sprack i lördags (den är ju nästan läkt så jag trodde inte jag skulle känna av den). Det gjorde ont bara att gå i de skorna.  Så jag tänkte om.  Tog på mig mina gamla asics (som är väl dämpade och polstrade). Gjorde inte ont i såret.  Så, asics fick det bli.  Väl ute började jag direkt i ett för mig ganska högt tempo (hade värmt upp med utfall och knäböj med vikter innan). Sprang en kort runda på drygt 2 km.  Inga känningar i vaden!  Men att springa i mina gamla skor var en märklig upplevelse!  Det kändes som att springa i stora tunga fluffiga tofflor! Tänk vad fort ändå man vänjer sig vid en helt annan känsla!

Sammanfattningsvis var detta ändå en bra tur. Jag sprang fortare än jag brukar men blev ordentligt trött.  Formen verkar tyvärr ha tagit lite skada av allt vilande.  Men,  efteråt fick jag inget ont i vaden, så jag antar att jag är på g igen.  Härligt!

Angående att jag fick sådana blåsor på fötterna har jag funderat mycket på.  Tyvärr har jag kommit fram till att jag nog köpt för små skor. De funkade bra när det var kallt ute,  men när jag springer i varmare väder är det nog så att fötterna svullnar och jag får blåsor. Skrutt också.  Löparskor är ju inte direkt billiga så det känns verkligen irriterande... Får väl försöka springa så mycket som möjligt i mina trail skor istället. För att springa i mina asics lär jag inte göra igen!

4 kommentarer:

  1. Vad kuuul att det funkar att springa!!
    Men vad surt med skorna!! Så trist!!

    Jag kom igång bra i veckan, men har åkt på en förkyln igen.
    Nu blir jag riktigt less.
    Varit förkyld i princip sen slutet på Mars...!!!
    Vad tror skolsköterskan...? Kan man springa på ändå...?! Grrrr!!!

    Heja på cooling!!!

    Kram J

    SvaraRadera
  2. Skolsköterskan säger: är du säkert på att det är förkylning? Det kan inte vara pollenallergi? Testa i så fall 1 tablett loratadin i några dagar och se om det blir bättre!
    Annars vet jag inte, sover du ordentligt? Bra balans mellan vila och träning? Hur som helst; krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Taack söta du!! <3
    Ska ta o testa med allergi tabl, bara för att utesluta...
    Tycker annars att jag vilar ordentligt. Sover sådär... :)
    Lite slarvig med bra mat... Måste ändra på det!! Gillar "kaffe o macka" ...

    Kör lite aktiv vila några dagar..!! :)

    SvaraRadera