lördag 3 maj 2014

Inte riktigt nöjd

Idag gick halvmaran i Jönköping av stapeln. Som ni vet har jag oroat mig för mitt vänstra ben inför detta. Det kom dock att visa sig att benet var det minsta bekymret.

Låt oss ta det från början.  Jag sprang ju ett lopp i söndags, som tyvärr (troligtvis pga värmen) orsakade diverse blåsor på fötterna.  För att DET inte skulle påverka mig idag lydde jag ett av alla råd på nätet om detta.  Nämligen att tejpa fötterna.  Note to self: Gör aldrig om det!

När starten gick var jag taggad men tog det ändå rätt lugnt i början. Fokuserade på att hitta ett bekvämt tempo för att hålla hela vägen.  Det gick bra första milen. Inget ont i benet och inget ont i fötterna.  Dock höll min dumma hjärna på och terrorisera mig större delen av vägen.  Den sa saker som: Usch vad trött du är.  Snart har du förtjänat att gå!  Osv.

Men jag kämpade på. Hade både familj och en vän som hejade på längs vägen,  vilket verkligen gav ny energi!


Efter ca 10 km började jag känna av blåsor på fötterna.  Tyvärr var det ungefär då det började gå nedför igen efter alla uppförsbackar. Smärtan i fötterna gjorde att jag inte kunde ösa på utför som jag planerat att göra.  Hjärnan började skrika för full hals.

Hur som helst kom jag i mål. På ca 2 timmar och 20 minuter (tror jag,  resultatet har inte kommit upp på hemsidan ännu). Inget lysande resultat direkt.


En sak som störde mig en aning var att en person med betydligt sämre förutsättningar än mig dr
og ifrån mig efter ungefär halva loppet.  Var fick h*n energi från liksom?  Började fundera på om det inte är så att jag har lite dålig teknik. Tomas sa att han tyckte det såg ut som att jag hoppade lite upp och ner när jag sprang.  Kanske använder jag för mycket energi till upphopp när energin borde riktas framåt?
Nåväl. Har ju drygt 3 månader att träna styrka och teknik till nästa halvmara; halvmaran i Sälen!

Så summa summarum: jag sprang hela loppet, benet gjorde inte det minsta ont,  blåsor och hjärna sinkade mig ordentligt.

Så varför ska jag inte tejpa fötterna innan löpning då? Jo, det blev blåsor under tejpen ändå och blåsorna fastnade i tejpen när jag skulle dra bort den...

2 kommentarer:

  1. Gaaahhh!!! Lät ju hemskt med tejpen på blåsorna...!!!

    Var väl en helt ok tid med 2.20! Det är ju början "på säsongen" o du har ju haft ont o sånt också.
    Jag sprang på 2,18 i somras. Var i bra form tyckte jag Men det var heeemskt varmt...
    Tänk att du sprang 2,1 mil!!! Det är ju helt galet superbra bara det!!!

    Är så impad av dig!!

    Kram pårej!!

    SvaraRadera
  2. Men du bör ju vara supernöjd!!! Bara att springa en halv-mara ät ju en bragd!!! Usch och fy för blåsorna dock...aaaaaj! Tycker du är grym iaf! Ge dig själv lite cred!

    SvaraRadera