måndag 3 mars 2014

Löparskor

Finns det något som kan göra en så förvirrad som löparskor? Det ska vara barfota, stötdämpning, fivefingers, drop hit och dit.

Nu är det ju så att jag är ett fan av naturlig löpning, dvs jag vill gärna ha skor som är sk barfotaskor. Men, jag springer mycket på asfalt så lite stötdämpning kanske inte är så dumt ändå?

Min man gjorde mig uppmärksam på att mina skor (ett par merell trail glove) har blivit ganska så slitna på yttersidan av trampdynan. Vad det beror på vill jag egentligen inte spekulera i, mer än att jag ju sprungit en hel del med dem. Men när "räfflorna" nästan försvunnit på delar av sulan kanske det helt enkelt inte är rätt sko att springa på asfalt i, helt enkelt för att sulan slits ner för fort? Den är ju gjord för trail-löpning, vilket ju namnet på skon antyder.

Så jag har börjat leta efter en sko med liiite mer dämpning (eftersom det kan bli svårt att springa naturligt på ett onaturligt underlag) att använda när jag springer långt på asfalt. Men så började jag då googla på detta. Och det är sannerligen inte enkelt. Vissa sidor menar att man absolut inte ska springa med barfotskor på asfalt då det kan vara direkt skadligt, medan andra menar att det går hur bra som helst. Jag vill nog hålla med de senare egentligen. Jag har ju sprungit längre distanser på asfalt hela vintern i mina merell helt utan skador. Men, det ska erkännas, efter längre pass om ca 15 km är jag rejält stum i benen. Fast det kanske jag skulle varit ändå? Eftersom jag är relativt ny på det här med att springa långt.

Efter idogt googlande har jag då hittat ett par favoriter. Skor då alltså. Jag tror att jag vill ha ett par Nike free run. Men, det finns så många beteckningar (typ 3.0 eller 5.0 osv). Så vad skiljer dem åt?

Men säg vad inte mr Google kan hjälpa till med HÄR hittade jag ju det svaret, som så många webshoppar "glömmer" att skriva ut.

Så nu lutar det nog åt ett par Nike free run 3.0 V5.



Nån som testat dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar