fredag 25 januari 2013

socker, kolhydrater och low carb

När jag nu försökt utesluta socker ur kosten så har det ju såklart blivit så att jag fallit in i att äta low carb igen. Alltså har jag uteslutit pasta, bröd, potatis och ja, egentligen alla kolhydrater som kommer från spannmål. Jag har inte ökat på fettintaget så mycket, då jag faktiskt inte tror att det är så särkilt hälsosamt med en massa extra fett. Men snålat på fettet har jag inte heller gjort. Frukt har jag ätit i vanlig mängd.

Hur har jag då mått?

På plussidan får man väl säga att jag haft en mycket jämnare blodsockerkurva. Jag har inte "dumpat" på eftermiddagarna som jag annars brukar göra. Inte känt mig så svullen över magen heller. Men annars vet jag inte? Jag kan inte säga att jag blivit piggare, haft mer energi osv. Jag brukar ju inte vara trött och energilös annars heller!

Vikten då? Sanningen är ju att jag inte riktigt vet. Eftersom jag vägde mig i helgen för första gången. Visst har jag kanske tappat lite vätska eller så, men annars märker jag ingen direkt viktminskning. I dag vägde jag lika mycket som i lördags. Då har jag alltså tränat varje dag och inte fuskat med maten alls. Så, nej, jag verkar inte tappa i vikt på detta sätt. "Hårdare" diet ala LCHF är jag inte ett dugg intresserad av att testa igen då jag kört det tidigare och tappade inte heller särskilt mycket i vikt då.

Så min slutledning utifrån detta är att jag nog ska lägga ner low carb-"dieten". Det begränsar mitt liv för mycket. Jag vill kunna äta pasta ibland utan att "sabba" dieten. Jag vill kunna äta något sött emellanåt. Jag vill inte vara till besvär för andra när jag blir bortbjuden.

Så, jag tänker nog hedanefter göra lite mera så som jag egentligen innerst inne vet är det bästa och hälsosammaste för mig. Äta normala portioner, inte överäta alltså. Unna mig "Gofika" en gång i veckan och en mindre påse godis eller nåt annat snacks en gång i veckan, om jag känner för det. Se till att äta bra med frukt och grönsaker och försöka välja långsamma kolhydrater i första hand. Sunt förnuft helt enkelt.

Vad gäller träningen så tänker jag såklart fortsätta! laddar ju för tjejmilen i New York i Juni och jag mår verkligen toppen av att träna! Längtar tills våren när man kan springa ute utan allt för mycket kläder på sig. jag  springer lite nu också och det är väldans inspirerande att jag inte känt av benhinnorna en enda gång nu! Verkar väl lovande va? Att det är kallt och snöigt gör det också lättare att inte öka på löprundorna för fort.

Så, med maten får man väl säga att jag ger upp sockerstoppet. Drygt 3 veckor utan socker får man väl ändå se som en liten detox och det blir nog lättare att äta lagom med sötsaker nu när jag vant av kroppen lite från det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar