onsdag 16 januari 2013

Läsplatta

Det går bra med mina nyårslöften får jag säga! Hittills har jag tränat varje dag sedan den 2 januari, hållit mig till lågkolhydrat-mat och jag har läst mina kapitel i bibeln varje dag. Låter ju väldans pretto och hurtigt när jag lägger fram det så, men jag funkar så. När jag bestämt mig för nåt så kör jag på! Dessvärre falnar inspirationen ibland, men denna gång ska jag verkligen försöka hålla fast vid mina sunda vanor! Och träningen är ju inte så avancerad som det låter, det har rört sig om 30 min crosstrainer per dag, ibland lite mer och lite styrka också, men som sagt, tuff träning är det inte varje dag!

Men angående läsningen då, det funkar faktsikt över förväntan! Jag har funderat på vad det kan bero på. Tidigare har det alltid känts så motigt och bibeln är ju SÅ tjock! Men nu med appen, läsningen går på några minuter och det känns inte det minsta jobbigt.

I går fick jag kanske något av en förklaring. Jag jobbar ju i skolan, och här har man köpt in läsplattor till barnen (inte till alla såklart men som barn som behöver kan låna), för att det tydligen visat sig att barn som har problem med läsningen läser både mer och längre på en läsplatta än i en bok. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i, men en tanke är väl den psykologiska biten, att man inte stirrar sig blind på hur tjock boken är, hur många sidor som är kvar osv.

Torde ju vara lite den effekten jag känner av när jag läser bibeln i appen? Böcker har jag annars inga problem att läsa men som sagt, bibeln har ofta känts tung.

Detta leder ju mig vidare i tanken. Vi kämpar lite med min dotters läsning, hon kan läsa men stakar sig fortfarande ganska mycket och hon vill så gärna läsa snabbt och svårare böcker än hon egentligen orkar med. Tror att hon blir lite otålig i sitt läsande, det går för snabbt och så har hon inte förstått vad hon läst. Men nu tänker jag att en läsplatta kanske vore nåt för henne? Det kanske skulle få henne att liksom knäcka hindret så att hon får flyt i läsningen....

Det är nog faktiskt värt ett försök. Men när jag kollar så verkar läsplattor vara ganska så dyra. Så, nån som har tips? Hur funkar de billigare varianterna? Nåt ställe där man kan hitta prisvärda läsplattor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar