onsdag 23 januari 2013

Frozen paradise

I dag är det ruskigt kallt ute. Men jag kan ändå inte med att ogilla det! det är så otroligt vackert med all frost på träd och buskar. Lite sol på ett och det skulle gnistra som tusen diamanter! Så nu hoppas jag på någon liten strimma solsken. Tänk att vi fortfarande får uppleva sådana höär vintrar, med snö och kyla. Allt för många vintrar har bestått av idel regn och blask. Jag uppskattar detta frusna paradis så mycket mer! :-)

Tänkte också att det kunde passa bra med en liten uppdatering angående hur det går med "Mitt nya sunda liv", även om jag för det mesta försöker leva hälsosamt, så, så nytt är det väl egentligen inte.

Angående det minimala sockerintaget så går det faktsikt riktigt bra. Har inte fuskat någonting än, utan hållit mig till planen. Däremot kan jag få tillfälliga sug efter en och annan sötsak. Men märkligt nog är det inte smågodis som jag längtar efter (det har alltid varit min stora last), utan min hemmagjorda glass! Eller en riktigt god pizza!

Jag tycker nog allt att min hemmagjorda glass är något av det godaste som finns (och ja, jag är ödmjukheten personifierad! ;)) och faktsikt så är nog inte den fullt så onyttig som en påse smågodis. Den innehåller ju bara grädde, ägg, mjölk, socker, vanilj och mörk choklad. Finns ju betydligt värre saker man kan stoppa i sig! Så, det jag tänker unna mig någon gång ibland (men inte förrän dessa 6 veckor med sockerförbud är till ända) är definitivt min hemmgjorda glass! Det finns recept på den här i bloggen, i inlägget som heter "galen i glass".

Naturligtvis har mitt tränande och mitt sockerförbud till syfte att jag ska bli lite hälsosammare och tappa något kilo i vikt. I helgen vägde jag mig för första gången på över ett år (jag har inte vågat innan!) och det visade sig att jag är normalviktig. BMI 25, vilket känns ok, egentligen, men att avstå sötsaker och äta hälsosamt är ju inte viktigt bara för vikten så att säga. Nej, träning och andra sunda vanor kommer att få hänga med jämt!

Angående bibelläsningen så tuffar det på med! Jag läser bibelversionen bibel 2000, jag tycker den översättningen är rikigt lättläst (i förhållande till exv 1917-års översättning som jag försökt mig på innan).  Det krävs lite planering men läsningen blir faktiskt av. Och historierna i 1 mosebok är faktiskt intressanta, kommer på mig själv med att sitta och tänka på hur det var på den tiden. Allt väldigt annorlunda då mot nu, men ändå lika på något sätt.

På återseende mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar