fredag 4 januari 2013

Facinerad

Det går riktigt bra att läsa bibeln varje dag. Förstår egentligen inte varför jag tyckt att jag inte har tid? Har ju hur mycket tid som helst! Dessa två första morgnar efter julledigheten har jag klivit upp ganska tidigt, inte okristligt tidigt, men ja, låt oss säga betydligt tidigare än när jag är ledig... Då hinner jag köra en halvtimme på crosstrainern, köra någon styrkeövning (tänker mest köra styrka med betoning på bålen. Eftersom jag kör varje dag varierar jag övningarna lite). Sedan har jag ätit frukost i lugn och ro, till och med hunnit med en kopp kaffe helt utan stress. Sedan går jag till tåget. Och det är där tiden kommer in! Man brukar få stå och vänta några minuter vid tåget (i bästa fall!). Med bibeln i en app på telefonen så är det lätt att läsa ett par kapitel då. Lika lätt som att slösurfa på facebook faktiskt. Hinner jag inte läsa allt (det är ca 4-5 kapitel per dag) så hinner jag läsa resten på tåget. Så, på det viset har jag alltså hunnit både träna och läsa bibeln INNAN jag kommer till jobbet!

Sedan en annan fördom. Som jag själv har haft. Bibelläsning har känts som något tråkigt och inte särskilt inspirerande, om jag ska vara helt ärlig. Men Åtminstone det jag nu läser (1 mosebok och matteusevangeliet) är riktigt intressant. Börjar man tänka på vad det egentligen står, t ex i moseboken, om hur gamla människorna blev och hur det egentligen kom sig att gudaväsen (jättar?) skaffade barn med männsikor. Ganska facinerande läsning och ja, lite förvirrande också, men det gör inte mig något. Så låt oss säga, såhär långt funkar det bra med mina nyårslöften! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar