tisdag 3 januari 2012

Paulun goes LCHF?

I vanlig ordning så mailbombas man av hälsoråd, tips på dieter och viktminskningsmetoder så här i början av året. Det är verkligen inget nytt under solen. Att reklam efter reklam skriker ut att vi ska bli smala är heller inget nytt.

Det som däremot är nytt, det är att de flesta mail jag fått handlar om LCHF och tips på kokböcker i ämnet! Intressant eftersom LCHF har varit så kritiserat (trots att det finns många moderna studier som visar på stora hälsovinster med LCHF-kost). En av dess största kritiker har varit Fredrik Paulun (landets egen GI-guru) som jag personligen tror mest har velat behålla sina kunder till sina GI-produkter. Men nu gör han en ko-vändning! Han lanserar en LCHQ (ja, såklart måste han hitta på ett eget namn, när han nu ska rida på LCHF-vågen) kokbok. Det nya uppdaterade LCHF, typ.



Nu låter jag ganska kritisk i min bedömning, men det är jag egentligen inte. Det är väl underbart att även kända hälsoprofiler kan medge när de haft fel (och här vill jag inte på något sätt påstå att LCHF är hela sanningen heller, vi lär oss ju ständigt mer om våra kroppar och vad som påverkar hälsan)! Detta LCHQ-tänk ((Low crab, high quality) ligger faktiskt ganska nära mitt eget LCHF-tänk. Lite LCHF, men en lightare variant som accepterar frukt, bulgur och qinoua i lite större utsträckning. Faktiskt ganska precis så känner jag. Jag ser till att äta någon eller ett par frukter varje dag för att det är ett fantastiskt sätt att få i sig vitaminer! Mina naglar blev helt bedrövliga med en kost helt utan frukt. Så, numera har jag återinfört frukten i mitt liv. Vilket ju egentligen är ganska logiskt. Varför skulle vår skapare har skapat all denna fantastiska frukt om inte för att vi ska äta den?

Summa sumarum så verkar LCHQ vara lite av ett mellanting mellan strikt LCHF och GI. Funderar starkt på att köpa boken, för att ta mig en närmare titt...

Är du intresserad att läsa mer om boken kan du läsa HÄR där finns också en länk till gratis tjuvläsning av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar