måndag 2 januari 2012

Nytt år!

Ja, det hann till och med bli ett nytt år innan jag tar bladet från munnen och skriver ett blogginlägg.

Tänkte börja året med en bokrecension. I julklapp fick jag (bland annat) boken jag önskat mig:



"Två gånger är en vana" av Denise Rudberg.

Det ska sägas att jag läst de flesta av henne böcker. Gillar verkligen hennes skildringar av den svenska överklassen. Jag gillar också hur hon knyter i hop nya böcker (och även helt nya serier) med de tidigare böckerna. Lite subtilt med några eller något gemensamt namn. En huvudperson i en äldre bok blir en liten parentes i en nyare. Me like. På nåt sätt ökar det trovärdigheten och igenkänningsfaktorn. Så har ni inte läst hennes tidigare böcker, så måste man såklart inte göra det, men det höjer läsvärdet lite grann om man har gjort det.

Just denna bok är den andra i hennes serie om Marianne Jidhoff som är en nybliven änka (överklass såklart, vad annars?!) som återgår till sitt arbete som åklagarsekreterare efter en mycket lång tids frånvaro från arbetslivet. Böckerna har tilldelats epitetet: "Elegante crime", vilket innebär att det är mord och hemskheter som utförs i och drabbar de fina salongerna.

Jag läste den första boken i denna serie för ganska precis ett år sedan. Blev absolut inte besviken. Känslan är den samma som i tidigare böcker och morden inte så hemska att man inte törs läsa. Denna andra bok var möjligen aningen sämre än den första. Men missförstå mig inte. Jag gillar den och ser fram emot nästa bok... Dock känns den inte riktigt lika genomarbetad som den första. Det är en del direkta felskrivningar (tryckfel?) som irriterar lite (nån av karaktärerna i boken får plötsligt namnet Harry istället för Hans, och i slutet byter en av personerna efternamn med en annan karaktär...). Slutet känns lite snöpligt. Jag hade gärna sett ett lite mer invecklat slut... Inte fullt så ojdå, nu måste boken bli klar och så nu avslutar vi snabbt att lösa trådar. Det irriterar en aning att det första brottet i storyn, som är upptakten till allt, liksom blir löst med en parentes.


Annars var den underhållande och absolut läsvärd! Riktigt mysig läsning såhär i mellandagarna då livet går lite mera långsamt än annars.

Betyg: 3 av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar