måndag 9 januari 2012

Inspiration

Jag har ibland haft svårt för att följa min inspiration. Det kan tyckas att jag är pysslig. Att jag gärna skapar med händerna, syr, stickar, virkar, gör egna smycken osv. Men en sak har jag länge längtat efter. Nämligen att måla. Ni vet, måla, som i att måla tavlor. När någon har berättat att de brukar måla lite tavlor på fritiden, har jag känt ett stygn av avund. Men jag har ändå inte föresatt mig just det för att jag nånstans känt att, nej, jag är ju ingen konstnär. Vem är jag att tro att jag skulle kunna måla? Men i dag slog det mig. Helt plötsligt, bara sådär. Jag kan visst måla! Jag har flera tavlor här hemma som jag målade i tonåren. De kanske inte kvalar in på något galleri, men än sen då? Jag tycker de är fina och det räcker väl? 

Så kanske, kanske tar jag en dag mod till mig och går och köper mig lite oljefärger, en palett, lite penslar och en duk. Inte för att kunna visa upp. Utan för att få utlopp för min kreativitet. 

Den senaste tiden har jag haft ett enormt pysselsug (kalla det gärna inspiration) men det har inte känts som att något duger. Jag sätter mig och virkar, men ledsnar väldigt snart. Försöker pärla lite, men inspirationen rinner mellan fingrarna på mig. Så plötsligt satte jag mig och ritade. Ni vet, sådär som man gjorde när man var lite yngre, bara tog ett papper och en blyertspenna och ritade. DÅ kom inspirationen! Så kanske är det just det jag ska göra? Att jag sedan tänker olja är för att resultatet då blir så användbart. Olja har en fantastisk förmåga att skapa djup i en bild. Det blir mer levande. Och jag älskar färg. Med oljefärger kan man göra riktiga färgexplosioner. 

Kanske ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar