lördag 14 januari 2012

Fredagsmys

I går hade vi ett gäng härliga vänner över på fredagsmys! Jag lagade till e rätt fantastisk middag om jag får säga det själv. Förra veckan var vi bjudna till ett åar vänner i Sävsjö och, ja jag snodde menyn rakt av, även om jag rent tvångsmässigt måste modifiera recepten lite! ;-)

Till huvudrätt blev det grekisk kyckling (inte för att jag fattar vad som är grekiskt med detta receptet? Kanske fetaosten?)

Så här gjorde jag:

Jag smörjde en stor form med smör. Bottnade hela formen med färsk basilika. Därefter förstekte jag uppsilcad kycklingfile med lite salt, peppar och paprikakrydda. Kycklingen ska nu ner i formen. Vi var många så jag använde 2 kg kyckling.

För att smaksätta det hela lite extra hackades en burk soltorkade tomater och ströddes över. Sen tog jag en burk crème fraîche (5 dl) och ca 2-3 dl grädde. Rörde i hop det och hällde över kycklingen. Toppade med 200 g smulad fetaost.

Sen bara skjuts in i ugnen i 225 grader i ca 30-40 minuter. Till detta serverade jag kokt pasta och kokt broccoli (jag är lite lat, varför stå och skära upp en massa olika grönsaker när det går av sig självt att koka lite broccoli?!)

Till efterrätt blev det hallonglassbomb och romtårta!





och recepten kommer här!

Hallonglassbomb:

Vispa 5 dl vispgrädde
visa upp 4 äggulor
mixa 300 g hallon med ca 1 dl florsocker

Blanda i hop och häll upp i en form. Formen ska stå i frysen i minst 6 tmmar. ta fram den ca 20 minuter innan det är dags att äta.

Den blev verkligen lyckad! Lite som mjukglass med hallonsmak!

Romtårta:

250 g mörk choklad (jag tog 70% ig)
250 g ljus choklad (valfri sort) jag använde odenses ljus bakchoklad.
125 g smör
3 dl vispgrädde
2 msk rom
200 g mandelmassa

Börja med att täcka botten på en rund form med löstagbar kant med mandelmassan (tryck eller kavla). Jag klippte först ut en lagom stor rundel av smörpapper att ha i bottnen.

Smält därefter smöret på svag värme på spisen. Häll i grädden och låt koka upp. Dra grädd/smörblandningen från spisen och ha i all choklad (hackad) lite i taget och rör tills all choklad smält. Nu är det dags för att röra i romen. Jag köpte en liten flaska mörk rom, jag är inte så hemma på sånt, men det funkade med mörk. Upptäckte ju att det finns en massa olika varianter! ;-)

Häll chokladsmeten över mandelmassan och ställ kallt i minst 4 timmar. Servera med fördel tillsammans med hallonglassbomb!

Mina gäster blev mycket nöjda och efterrätten fick stående ovationer. Typ.

Och med detta önskar jag er fin lördagskväll!

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar