måndag 22 februari 2016

Motivation

Jag lider inte på något sätt brist på motivation just nu. Men jag jobbar även aktivt för att bibehålla motivationen.

Motivation är inget som bara kommer och stannar för alltid. Inte för mig i alla fall.

Endel motiveras av att ha mål och delmål. Själv kan jag dock bli stressad av att mål uppsatta, och känner jag mig stressad blir det ju inte så kul att springa. Så för mig handlar löpningen mycket om att vara kravlös och att hitta variation i träningen för att hålla motivationen uppe. Blir allt för "samma lika" hela tiden ledsnar jag. Jag är även en "period-människa". Jag kan lätt snöa in på saker i perioder och då gäller det att ändå variera mig (för, ja, annars försvinner motivationen när jag börjar ledsna).

Mina bästa tips för variation i löpningen är just nu:

Att lyssna på poddar under löprundan! För det första behöver man ju inte alltid lyssna på en pod, men kanske när man ska köra ett lugnt distanspass eller man inte hittar någon rolig slinga att springa på. Då kan en intressant pod lyfta hela löpturen. Mina favoritpoddar är: Maratonpodden (mycket intressanta gäster och avsnitten brukar vara ganska lagom långa, runt 1 timme), Träningspoden med Lofsan och Jessica Almenäs (underhållande babbel om träning i allmänhet och löpning och styrketräning i synnerhet och en massa annat. avsnitten brukar vara mellan 45-60 minuter), Sunshinepoden (pod med intervjuer av inspirerande människor, lyssna tex till avsnittet med Tilde de Paula).

Ett annat tips är att göra inspirerande spellistor på spotify. Det behöver ju inte vara listor med 180 BPM (beats per minute) som ofta rekommenderas för att det ska vara lättare att hålla en hög stegfrekvens (vilket iofs kan vara nog så inspirerande vissa pass), Gör en lista med låtar du gillar och blir glad av! De funkar alltid att springa till även om det är en ballad.

Spring på olika underlag. Jag har skrivit det förr och gör det igen. Man måste inte vara "antingen skogslöpare eller asfaltslöpare". Det går alldelse utmärkt att vara "allt-löpare". Jag springer både asfalt, skogsvägar, skogsstigar pch elljusspår. Omväxling förnöjer. Så är det bara.

Man kan också variera sig genom att köära olika löpningsupplägg. Jag kan bli väldigt inspirerad om jag hör om något upplägg för intervaller eller fartlek. Jag gillar egentligen inte intervaller, men om jag får styra över intervallerna själv så går det bättre (jag är nog lite i behov av att vara i kontroll). Våga testa att t ex köra intervaller på bana. Förvånadsvärt kul om man andan faller på! Te x spring i tröskelfart på långsträckorna och joggvila/gå i rundsvängarna, kanske 10 gånger. Ett jättebra pass (lä'gg såklart till upp och nerjogg). Eller kör lite fartlek. Kommer du in i en bra feeling under rundan. Öka farten en stund och sakta sedan in. Öka igen och kör så länge du orkar och ja, imporvisera! Det är DU som, bestämmer!

Mitt fjärde och sista tips är att springa med en hund. Det är faktiskt väldigt roligt. Oavsett om du har en hund som drar eller en som bara springer med. Fokus flyttas från dig din löpning för du måste ha koll på hunden. Och hunden är ett fantastiskt sällskap, särskilt på skogsturer, Har du ingen hund kanske det finns någon du kan låna? De flesta hundägare säger inte nej till lite extra rastning av hunden. ;-)

På återsseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar