torsdag 4 februari 2016

Löpstyrka och mål

Jag brukar egentligen inte ägna mig åt att avlägga en massa nyårslöften. Men, jag gillar att sätta upp små utmaningar eller mål inför det nya året.

I år ligger en stor utmaning framför. Ultravasan.  90 km löpning i mestadels terräng. Jag kanske är naiv men jag tror att jag kommer att klara det galant! Som alltid tänker jag: Hur svårt kan det vara?  Jag är envis som synden och att nöta på lugnt och långt är ju det jag gillar mest. Jag har bara som mål att ta faktiskt ta mig i mål. Jätte gärna under 11 timmar men vet inte om det är ett rimligt mål.

Jag är dock inte helt dum i huvudet.  Jag fattar att det krävs lite förberedelser och träning. Så, en bra början tänker jag är att jobba upp styrkan i kroppen med fokus på bål och balans. Det har alltid varit min akilleshäl. Styrketräning är ju så tråkigt! Men, sedan nyår, och faktiskt redan innan dess, har jag och Tomas börjat köra styrketräning hemma tillsammans. Och de senaste veckorna har det faktiskt blivit två gånger i veckan.  Det blir mycket roligare att träna tillsammans. Och det är inspirerande att se att jag faktiskt blir starkare. Så ett av årets utmaningar blir att få in en regelbundenhet i styrketräningen. Det kommer att göra mig mer uthållig och det är ju också skadeförebyggande.

Det andra målet blir att få in fler långa långpass. Hittills i min träning har jag mest bara kört på känn. Sprungit när och hur jag vill och det har för det mesta varit lust-styrt. Så kommer jag att fortsätta men ta medvetna val att planera in långa härliga Långturer i vår och sommar.

Det där med att följa program och filosofier har aldrig legat för mig. Jag springer lite som jag vill och det har fungerat bra hittills. Så det tredje målet för i år är att lyssna på kroppen och låta löpningen bli vad den blir utifrån vad jag för tillfället känner motivation inför.

Jag tror att 2016 blir ett fantastiskt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar