fredag 12 februari 2016

Styrka, rörlighetsträning och ...yoga?

Som löpare är det lätt att liksom fastna i just löpning. Men läser man om löpning och träning hör man allt oftare att det är viktigt med alternativ träning. Framförallt är det viktigt med styrketräning, men  rörlighetsträning och yoga börjar också bli allt mer populärt bland löpare. Ska man tro vissa träningsprofiler ska yoga vara rena mirakelmedlet för oss löpare. Framförallt för att förebygga skador men också för att bli både starkare och smidigare. 

Jag är kluven till detta med yoga. Jag förstår tanken med att sträcka ut leder och muskler och att andas lugnt och koncenrerat för att kunna fokusera på att göra övningen rätt (om du har provat yoga så vet du att ställningarna kan vara ordentligt utmanande och stor koncentration behövs för att inte ramla ihop i en hög av ben och andra kroppsdelar). 

Men det finns en annan sida av yogan. Den andliga, religiösa delen. Jag har personligen väldigt svårt för den delen eftersom jag är kristen. Yoga bygger på hinduismen. I Wikipedia beskrivs yoga så här:  

Yoga är ett grundläggande begrepp i indisk filosofi, psykologi och religion och var i äldre indisk tradition beteckning på ett flertal olika fysiska och kontemplativa tekniker.

Som kristen har jag en annan trosuppfattning. En tolkning av ursprungsbetydelsen av yogan är att yogan är ett rörelsemönster för att förbinda eller sammanfoga den mänskliga själen (atman) med världssjälen (Brahman). Detta kommer från hinduismen. Eftersom jag är kristen tror jag naturligtvis inte på detta med själens förrening med världssjälen. Och då kan ju tyckas att det inte spelar någon roll. Övningarna kan man väl göra ändå? Enbart för att det är bra rörelseträning och skadeförebyggande. 

Visst kan man resonera så. Och i viss mån tänker jag ju att det för mig inte har någon religiös betydelse att tex stå i "hunden" eller göra "duvan" och då är det ok. 

Men helt oproblematiskt tycker jag inte att det är. För försvinner det religiösa inslaget bara för att jag inte tror på det? Försvinner Gud bara för att det finns människor som inte tror på honom? 

Att jag är kristen innebär att jag vill leva som Bibeln lär. Jag vill att allt jag gör ska syfta till att förhärliga Gud och eftersom jag älskar Jesus vill jag inte vara "otrogen" genom att flörta med andra religioner. 

Om du som läser detta inte är troende kan detta kanske verkar lite konstigt. Det förstår jag. Och jag är som sagt själv inte riktigt säker på var jag står i frågan om man som kristen kan träna yoga. 

Men jag vill ju bli smidigare och starkare. Har faktiskt testat att googla på rörlighetsövningar istället och visst får man upp många träffar. Men de flesta rörelser kommer ju från yogan. Så då är jag tillbaka på ruta ett. 

Någon mer som haft liknande funderingar? Kan man skilja yogans religiösa del helt från den rent träningsmässiga delen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar