torsdag 27 november 2014

Julstress?

Jag brukar normalt inte vara stressad inför jul. I alla fall inte i november! Men i år är det som att allt gått så fruktansvärt fort! Året har bokstavligt talat rusat fram och jag har inte hunnit förbereda mig mentalt för att det snart är jul igen. Jag älskar julen. Det gör jag verkligen. Jag älskar att baka och pyssla och fixa. Men i år. Jag har ju inte tid! Hur hinner alla?

Visserligen har jag varit ganska effektiv denna vecka. Både på jobbet och hemma. Fått mycket gjort och ligger bra i fas på jobbet med allt jag tänkt hinna med. Här hemma har jag plockat fram lite julsaker, bakat lite julgodis, bakat pepparkakor och saffransbullar förra helgen och handlat adventspaket till familjen.

Kanske inte så konstigt att jag känner mig trött. Dessvärre gick det precis upp för mig att vi åker till Uppsala i morgon. Helst skulle ju allt packas i kväll och kanske hade varit bra att förbereda någon form av julklapp till pappa. Vi åker till Uppsala för att fira lite mini-jul med pappa eftersom vi inte kommer att hinna träffa honom i jul.

Hade i mitt sinne sett framför mig att Tomas skulle vara en del av detta och vi skulle hjälpas åt, men han har haft fullt upp med att renovera badrummet och i kväll är han på julbord med sitt jobb.

Egentligen skulle väl paketen till till första advent (mindre mest symboliska paket i väntan på jul) lås in också. Jag vill verkligen att julen ska bli sådär myspysig och magisk.

Men hur mysigt blir det med en sönderstressad mamma? Jag brukar som sagt inte stressa, och det är faktiskt först idag som stressen kom. Antagligen för att jag inser att min "ladda-batteriet-dag" kommer att försvinna helt denna vecka. Dvs lördag. Helgen försvinner ju till att resa tur och retur Uppsala. Sen är det bara att ladda om för en ny vecka.

Det är nog det som gör mig stressad. Jag blir rädd för att alla helger ska försvinna och jag inte kommer att ha hunnit fixa, pyssla och baka som jag vill. Att julafton kommer och jag har inte hunnit fixa alla julklappar.

Ska det verkligen vara så?

Nej, jag tror jag tar ett bad och hoppas på lite ny energi. Annars får det bli som det blir i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar