fredag 21 november 2014

Hundlöpning

Så vart det då äntligen torsdag. Dagen då vi skulle testa detta med hundlöpning. Vi åkte ut till Hökens ås för att träffa en kvinna som har en väldans massa hundar. Hon driver ett företag där man kan åka hundspann, vandra med hundrana osv. Enligt överenskommelsen skulle vi få låna ett par hundar att springa med och så hade Emelie sin hund med sig (Emelie är kompis med Ellen som driver företaget. Kolla förresten gärna in hennes hemsida: Tur&natur 

Väl där spände vi på oss hundförarbälte och satte selar på hundarna. Måste säga att det var väldigt mysiga hundar. Tillgivna och gosiga, inte alls "skälliga" eller vilda. 

Sen bar det av. Från 0 till 100 på en gång.- Jag som redan innan denna tur hade tagit en snabb tur hemma (ja, jag hade mer än måttligt med springabstinens) hade börjat stelna till så det var lite kämpigt i början. Men när flåset väl var igå¨ng kändes det bättre. Hundarna matade på och jag kände att jag fick bromsa farten mest heöa tiden. Ändå gick det betydligt fortare än jag normalt springer. 

Vi sprang mest längs en skogsstig och där var både blött och geggigt. Jag hade av någon outgrundlig anledning valt mina kinvara skor (inte lämpliga för terränglöpning) så mitt fotfäste var inte det bästa. Dessutom var det mörkt. Så första provturen med hund kanske inte var under optimala förhållanden. Men åh så kul! 

Vi sprang en runda på ca 3,5 km och det tog 18 minuter. Inkl 3 pauser för att byta hundar och få instruktioner. Men jag lovar, jag var rejält svettig efter det passet. Detta gav defintivt mersmak! 

Efter löpturen bestämde vi oss för att låna hem en av hundarna, så i helgen blir det nog också en tur eller två. Känner dock av lite träninsgvärk i mag/höfttrakten efter denna tur och lite smärta i ena vaden. Så, någon långtur blir det inte. 

Ska bli intressant att se barnens min när de imorgon blir väckta av en hund. Vi har nämnligen inte talat om att vi ska vara hundvakt i helgen. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar