måndag 5 december 2011

Underbara människor!

Apropå människor. När jag gick i typ 2:an (tror jag) så hade vi vid något tillfälle stavning på schemat (det hade vi säkert en massa gånger men det är bara denna jag minns). Vi skulle lära oss att stava till människor. Minns än i denna dag hur pedagogiskt min fröken skrev på tavlan: männ-i-skor. Alltså män i skor, fast män med två n. Sedan den dagen har jag kunnat stava till människor. Och varje gång jag skriver det hör jag min fröken Ingrid säga det: " Männ-i-skor. Fast med två n".

Fast nu var det ju inte det jag skulle skriva om. Utan om UNDERBARA människor som överöser en med välsignelser! Jag har i många år skänkt bort barnens urvuxna kläder och prylar till folk som har yngre barn än mig. För mig handlar inte det om "eko-tänk" eller att vara klimatsmart. Nej, det är helt enkelt gammalt sunt bondförnuft. Slänga kläder som är hela och rena finns inte på kartan. När ingen i min närhet behöver grejorna, så skänker jag till secondhand.

I bland har jag funderat lite på uttrycket: "what goes around, comes around". För i många år fick jag aldrig något till skänks, Vilket förmodligen handlade om att jag helt enkelt var först med att skaffa barn i min vänskapskrets. Men så händer det. För något år sedan ringer en person i min församling upp och frågar om jag är intresserad av att ärva kläder till mina pojkar. Efter det samtalet har jag fått kassvis med superfina kläder till mina söner! Helt fantastiskt och mycket finare kläder än jag själv kunnat skänka, om jag ska vara ärlig. Det är en sådan välsignelse! Som om det inte var nog med det fick jag för några veckor sedan några kassar med kläder till min dotter. Av en annan person i samma församling och i helgen kom denna person åter med flera kassar med kläder. Mycket var förståss för stort, men ungar växer ju! Vilket i praktiken betyder att både mina söner och min dotter fått ärva hela, rena och mycket fina kläder. jag har inte behövt betala en krona! Kan inte annat än le för mig själv och tänka: "Det ÄR verkligen så; what goes around, DO comes around!".


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag det är verkligen så! Du är en fantastiskt näll och generös människa och det kommer tillbaka :) Jag tror jag vet vem du är tomte till ;) KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. De är någon till som tror sig veta just det. Men jag vågar påstå att ni kan ha fel! ;-) Men men, snart får vi veta! Jag tror mig veta vem du är Tomte till också. För, du är också en väldigt generös person och det syns på dina inslagna paket... ;-)
    Kram!

    SvaraRadera