söndag 18 december 2011

Årets pepparkakshus

I julkalenderswappen som jag är med i fick jag i fredags en mall för att göra ett eget pepparkakshus. Det passade väldigt bra, eftersom jag i år är ovanligt sen med att baka just pepparkakshus.

jag måste säga att jag tänkte att detta är ju väldans smidigt! Bara att kavla ut degen på plåten, stansa ur och in i ugnen. Lätt som en plätt. Här ska dock utfärdas en varning. Det ÄR en smart grej. Men Att bara smörja plåten och baka ut degen fungerar inte särskilt bra. Husdelarna fastnade nämligen i plåten och gick sönder när jag skulle t loss dem från plåten. Som tur var räckte degen till ett par husdelar till. Den andra gången gjorde jag som man brukar; kavlade ut degen, stansade ut bitarna och la dem på bakplåtspapper. fungerade bättre så.


Jag hade god hjälp att dekorera huset.



Huset dekoreras med sockerkristyr, nonstop och gelehallon.



Huset är allt annat än perfekt. Men ganska så sött ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar