torsdag 21 juli 2011

Funderingar en torsdagskväll


Har haft en mycket bra dag i dag. Sovmorgon (ja, när man vaknar alldeles av sig självt ca 08:30 så ÄR det sovmorgon!) Tog det lilla lugna innan dotter skulle hämtas hos en kompis. Lite kontrast till tidigare sommarmorgnar. Brukar ju vara minst 5 personer att fixa frukost till, eller ibland ännu fler när folk sover över eller barnen har övernattande kompisar. Men i dag så var det bara jag och Elias. Engla sov hos en kompis, Tomas har börjat jobba igen och Isak är hos sin pappa. En stilla morgon helt enkelt.

Dagen fortsatte med ett besök på stadens bibliotek. Lånade inte så förfärligt mycket. Men Elias lånade första boken i Harry Potter serien. Återstår att se om han verkligen läser den! Jag vill verkligen att mina barn ska upptäcka böckernas underbara värld och detta var den bok han ville låna. Så så fick det bli! Isak har nog redan upptäckt tjusningen i att läsa. Han har i sommar plöjt alla tre böckerna i serien "Tillsammans" av Denise Rudberg. Han gillade dem! Jag har upptäckt en sak. När jag försöker styra deras val av böcker, då läser de inte alls. När de får välja mera fritt, så lossnar det plötsligt! Så, kanske dags att inse att de inte riktigt gillar samma böcker som jag alltid? Fast "Tillsammans" böckerna var det faktsikt jag som tipsade Isak om. Jag läste första och fick faktiskt Isak att ge dem en chans.

Efter biblioteket blev det lite stadsstrosande och mat på MAX. Sen kom lilla Ebba på att det är ju torsdag! Vilket innebär att Erikshjälpens second hand är öppen! Så det fick bli en tur dit också. Blev riktigt nöjd med mina fynd. En klänning till mig från Gina Tricot, en tunika till Engla (jättefin i rött och blommigt!), ett par inne gympa skor åt Elias ett par Nike såklart, inget annat än märkes kläder verkar duga åt mina små sportfånar till killar! ;) Sen hittade jag även inlines till både Engla och Elias, två sällskapsspel och några serietidningar. Hela kalaset gick på 149 kronor. Gissa varför jag gillar loppisar? Hint: Jag är smålänning! ;)

Senare i kväll hade jag lite vuxentid och åkte in till stan och fikade med en vän. Så gott att kunna sitta och prata och prata i ett par timmar. Om ditten och datten.

Och här kommer mina funderingar. I dagens samhälle så blir man lätt väldigt upptagen. Det ska jobbas heltid, det ska hämtas, lämnas och skjutsas och läsas läxor. Det är föräldramöten och så ska föräldrarna ha lite egentid också. Det är så lätt att tappa bort sina vänner! Att glömma av att höra av sig för att man är för upptagen! Hur galet är inte det? Varför lever vi egentligen? Är det för att barnen ska hinna med så många aktiviteter som möjligt? Eller för att tjäna så mycket pengar som möjligt? Nej, jag villl verkligen leva mitt liv för och med människor. Visst är min familj viktigast, men mina vänner är också viktga!!! Jag vågar påstå att utan vänner är man rätt körd den gången då det börjar storma. Jag har själv varit alldeles för upptagen. Ni som känner mig vet ju att jag pluggat, jobbat dubbelt och ja, jag har ju min familj, under en lång tid. Alla förundras över hur duktig jag var. Jag ska säga en sak. Jag var inte duktig. Det var verkligen inte bra. Jag tappade nästan kontakten med mina vänner (men de bästa finns tack och lov kvar!) Det var ett slit för familjen och jag tror ingen av oss mådde särskilt bra i den situationen. Så, det jag vill säga är att PRIORITERA RÄTT!!! Familjen och vännerna är viktigast. Jag har lätt för att försöka tänka att allt ska vara så effektivt hela tiden. Mesta möjliga på minsta möjliga tid typ. Hur galet tänk som helst! Så, jag har börjat sakta ner. Försöker prioritera min vänner bättre. Jag ska från och med nu bara ha ETT jobb. Det får räcka! Resten av min tid vill jag leva med min familj mina vänner och jag vill kunna finnas där för de av mina vänner som kanske inte mår så bra. Eftersom att jag vet att de finns för mig när jag behöver en vän. Det vara bara det.

Skrivet av Ebba som som vanligt har svårt att fatta sig kort...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar