söndag 2 oktober 2016

Träningsprogram

Medan jag har löp-vilat pga mitt besvärliga knä har jag funderat en hel del. Jag vill naturligtvis förebygga att jag skadar mig igen, samtidigt som jag vill bli en bättre löpare. Jag vill kunna njuta av långa löprundor med andra löpare, utan att alltid känna mig hopplöst långsammast. För det mesta bryr jag mig inte så mycket om hur fort det går när jag springer själv, men det finns så många andra trevliga löpare som jag gärna vill springa med, men för att inte känna att jag sinkar dem för mycket behöver jag bli lite snabbare. Sen vill jag ju såklart att mina ben och min kropp ska bli så van vid löpning att jag inte går sönder av att springa ultra. Ultra är tveklöst meningen med löpning. För mig i alla fall. Trots att knät gjorde fruktansvärt ont under ultravasan är det ändå ett av mina bästa löparminnen. Jag vill kunna njuta av så långa lopp!

Tankarna har gått till att kanske köra något träningsprogram. Jag är ganska ostrukturerad som person, jag får saker gjorda osv, men inte alltid helt strukturerat. Jag jobbar på att bli bättre på det och som en del i det kanske jag ska börja strukturera upp min löpning också. Det är med blandade känslor jag börjar planera för att följa ett träningsprogram. Jag gillar att vara spontan. Jag ogillar att planera och om jag känner mig för styrd får jag lätt lite panik.

Men. jag har ju testat att bara springa och träna på känn. Gjort det jag för dagen känt för. Hoppat på alla lopp som jag tyckt verkat roliga. Och vi vet ju alla hur det gick. Knät gick liksom sönder lite. Och det är ju inte bra. Sedan Hallands ultra i juni har jag inte kunnat springa varken så långt eller så mycket som jag vill. Därför har jag bestämt mig för att jag nog trots allt måste planera lite bättre!

För att ha något att utgå ifrån har jag bestämt mig för att utgå ifrån ett träningsprogram ur boken "Stora löparboken för kvinnor". Jag tror att nivå 3 i programmet för 42 km passar mig. Passet innehåller ett intervallpass i veckan, ett tröskelpass och ett långpass. Utöver det ska man träna styrka minst en gång i veckan (men när man läser det finstilta är det ju tre styrkepass man ska köra... det blir ju 3 styrkepass i veckan!).

Jag tänker inte följa programmet till punkt och pricka. Jag ser det mer som inspiration och något att utgå ifrån. Långpassen kommer jag på sikt att göra längre än det står i boken. Tränar man för ultra är långpassen det absolut viktigaste (och roligaste!). Det är även möjligt att jag byter ut något intervallpass till distans. Dessutom kommer jag att lägga till något pass per vecka. Att bara springa 3 gånger i veckan kommer ge mig abstinens, så det lär bli mer. Men, till att börja med, nu när jag försöker bygga upp styrkan i bäcken och knän igen, tror jag att början på programmet är riktigt bra. Och medan passen är ganska lätta och korta (det är de de första veckorna av programmet) kommer jag att träna styrka minst 2 gånger i veckan och även cykla. Att träna mer varierat borde göra att kroppen klarar mer träning och att jag blir mer "allround stark". Ja, det är planen för nu.

Let´s see how it goes!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar