tisdag 11 oktober 2016

Fördelar med löpning

Alltså, att löping i sig är bra för typ allt det vet vi ju redan.

Det är bra för
1) minnet,
2) för hjärnans "formbarhet" (Om du undrar vad jag menar här råder jag dig att läsa boken "Hjärnstark")
3) för konditionen
4) för sömnen
5) för vikten
6) för (eller snarare mot) stress
7) för nedvarvning
8) för en känsla av oövervinnerlighet

Osv.


En annan lite otippd positiv bieffekt har jag upplevt de senaste dagarna. Jag skrev ju i senaste inlägget att jag är en ostrukturerad person som nog skulle må bra av lite mer struktur i vardagen. Som ett led i det började jag planera min träning.

Jag har börjat skriva upp i min google-kalender alla träningspass för veckan som kommer. Detta gör jag någon gång under söndagen. Med funktionen "påminnelse" hoppar det upp varje morgon på telefonen vad som är planen för just den dagen. Känns mycket roligt och inspirerande! Kan kanske vara nyhetens behag, men efter drygt en vecka med träningen i mobilen tycker jag att det verkar lovande. Att ha planerat veckans alla pass gör mig mindre stressad. Jag behöver inte fundera över var jag ska klämma in det tänkta passet utan jag fokuserar bara på dagens uppgift och eftersom passen är planerade har jag ju planerat efter hur veckan ser ut, med övriga aktiviteter och "måsten".

Spontana löpturer när andan faller på är förövrigt tillåtet. I den mån jag tror att mitt knä klarar det och jag är tillräckligt återhämtad.

Att jag känner att det är skönt med struktur i löpningen/träningen har gjort att jag funderat över hur jag ska kunna strukturera upp jobbet bättre. Jag har länge tänkt att det skulle vara skönt att ha dagarna planerade. Att boka in elevbesöken i förväg och inte bli stressad av att inte hinna ta de kontrollelever jag tänkt eftersom det kommer andra saker emellan hela tiden.

Jag har däremot inte kommit på hur jag ska göra. Fram till nu. Jag bestämde mig helt enkelt för att eleverna i åk 5 och 6 är tillräckligt stora för att komma på bokade tider. Jag har bokat dem i min kalender och bett lärare dela ut kallelser. Testade detta för första gången i går och trodde nog inte att alla skulle dyka upp (det är anledningen till att jag inte gjort såhär tidigare, risken att jag blir sittande på rummet utan att eleverna dyker upp) men döm om min förvåning. Alla kom! På rätt tid!

Det effektiviserade min dag enormt! Plötsligt hade jag fått mer gjort än jag brukar och inte varit det minsta stressad. Färre steg under dagen dock, eftersom jag inte behövt springa runt och leta efter eleverna. Men det kan det vara värt.

Så, det jag vill säga med detta inlägg är att löpningen i sig såklart har många positiva effekter på hälsan, men för mig har det även hjälpt mig att effektivisera jobbet så att stressen minskar och mer blir gjort.

Ja, är inte detta ett "halleluja-moment" så säg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar