torsdag 13 oktober 2016

Boktips!

Nu kanske inte alla är lika nördigt intresserade av hälsa och träning som jag är. Men om du är det, eller kanske bara vill få lite fler argument till varför det är bra att träna regelbundet, rekomenderar jag att läsa eller kanske allra helst lyssna på denna bok:



Boken jag pratar om är "Hjärnstark" av Anders Hansen. Den beskriver hur hjärnan stärks av fysisk aktivitet.

Just nu lyssnar jag den på mina lugnare löprundor. Ni vet, de där när man bara mysspringer. Jag måste säga att det känns väldigt bra att lyssna på den här boken medan man springer. Författaren går igenom den ena fördelen av fysisk aktivitet efter den andra. Och jag sträcker på mig där i löpspåret. För när jag springer tränar jag inte bara mina ben, min kondition eller mina lungor och syreupptagningsförmågan. Nej, jag tränar även min hjärna! Jag blir hjärnstark! Plötsligt vill jag skrika ut till alla som spenderar timmar i Tv-soffan. "Men RÖR på er! Er framtid hänger på det!" "Låt inte era barn spendera timmar framför dator/Tv. Ge dem en bättre framtid, få dem att RÖRA PÅ SIG!"

I morse lyssnade jag på kapitlet om fysisk aktivitet och koncentration. Här gås det igenom vad som gör att vi kan koncentera oss, eller "sovra" bland alla intryck som vi utsätts för. Därefter belyser författaren hur fysisk aktivitet påverkar just detta. Som ni förstår kan fysisk aktivitet höja vår förmåga att koncentera oss,

Han beskriver även olika studier, där man testat att låta skolbarn ha pulshöjande aktivitet i 30 minuter varje morgon innan skolan. Resultaten är lysande! Alla barn påverkades i en positiv riktigt när det kom till inlärning och koncentration. Men de som verkar ha mest nytta av detta är barn med koncentrationssvårigheter, eller adhd liknande besvär. Att antalet barn med övervikt sjönk var en ren bonus.

Detta är ingeting nytt. Forskningen har visat på detta under flera år. Men ändå hänger inte den svenska skolan med. Vi ligger långt efter många andra länder där varje dag påbörjas med gymnastik på skolgården. Jag kan inte låta bli att fundera över vad som skulle hända om alla skolor började med detta. Visst, det skulle ta tid, det skulle krävas resurser. men är inte morgondagens vuxna värda det? Och, skulle vi inte få mångdubbelt igen?

På många håll sliter lärarna sitt hår. Antalet barn som har problem med inlärning och koncentration bara ökar, medan resursrlärarna lyser med sin frånvaro och propblemen tilltar.

Vad skulle hända om vi införde obligatorisk pulshöjande aktivitet för ALLA varje skoldag?
Jag skulle vädligt gärna vilja ta reda på det...

Tror ni jag får igenom det på skolan där jag jobbar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar