lördag 16 augusti 2014

Att ha ett mål

Den senaste tidens löpning har känts lite upp och ner. Många gånger har det känts motigt att ge sig ut. Känts segt rent allmänt när jag sprungit. Under rundorna har det ofta känts som om jag springer jätte sakta, men väl hemma inser jag att jag faktiskt har sprungit lika fort, eller fortare än tidigare varv på samma runda (jag springer många olika rundor så det kan ta en tid innan jag springer samma igen).

Sådana perioder är inte så bra för motivationen! Jag som analyserar sönder allt har ju såklart funderat på vad det kan bero på. Äter jag fel? Har jag tränat för hårt för länge? Utmanar jag mig själv för lite? Och så spinner tankarna på.

Men nu kände jag plötsligt den där inspirationen igen. Bara sådär, helt plötsligt. Det var när jag och Tomas satt och pratade om axa fjällmaraton. Jag går och funderar på om det verkligen är möjligt för mig att springa det loppet (43 km i mycket kuperad tuff terräng). Men medan vi pratade började vi prata träningsupplägg. Att först kanske öka på distanserna på asfalt och sedan öka distanserna i trail. DÅ blev jag plötsligt inspirerad!

Började kolla skor och prylar på nätet (jag skulle behöva ett par mer dämpade skor för långa turer på asfalt, en ryggsäck att ha när jag springer till eller från jobbet och ett bättre vätskebälte än det vi har). ja ni hör ju, det där att allt man behöver för löpning är ett par bra skor är ju bara skitsnack! För egentligen räcker inte den listan. Jag skulle behöva en ny löparjacka och en långärmad funktionströja också.

Men hur det än är så kom ju inspirationen tillbaka! För att stanna hoppas jag! Det är ju slutuppladdning för Sälen halvmaraton nu! Om två veckor går det av stapeln och vill verkligen vara laddad inför det! Blir nästan sugen på att ta en springtur till idag (trots att jag redan sprungit 15 km trail i ösregn). Men det ska jag såklart inte. Nån måtta får det vara. Men känslan. KÄNSLAN att VILJA springa långt. DEN har jag saknat! Välkommen tillbaka!

Så, att ha ett tydligt och utmanande mål med träningen kanske är precis vad jag behöver just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar