torsdag 15 september 2011

Balans var det ja...

Läser underbaraclaras senaste inlägg och tänker att denna unga tjej är rätt så klok hon. Balans. Ja, visst vore det underbart att ha en sådan balans som hon pratar om. Lite av båda. Lite jobb, lite familj, lite egentid. Jag behöver bli bättre på det. Men jag fastnar ofta i "Effektivitetsfällan". Ju mer jag hinner på kort tid, dessto mer ledighet sen. Eller? Problemet är ju att sen också har en tendens att fyllas upp av saker som är bra att få gjort...

Men för att finna någon slags balans tar jag istället micropauser. Tar ett bad. Läser lite i en bok. Stickar.

Böcker ja. Det är nog min största säkerhet för att hitta balans. Jag älskar att läsa. Sitta i solen, i gungstolen i uterummet, eller för all del i samma gungstol när regnet vräker ned. Det behövs inte så långa stunder. Så är jag sen på språng igen.

Men böcker är en slags räddning på fler sätt. Om jag går och strosar på stan, tittar på kläder osv, då kan jag ibland bli lite stressad av det. Kläderna är för dyra, konstiga former och färger... Jag ledsnar snabbt faktiskt.



Men i en bokaffär. Där kan jag gå länge och kolla på titlar, fina framsidor, läsa på baksida efter baksida och göra en liten (ähum, lång) lista på böcker i huvudet som jag ska läsa. Många av dem blir aldrig lästa på grund av tidsbrist och min oförmåga till att sitta still för länge, men det är ett roligt nöje i sig. För rätt vad det är så kommer boklängtan och det har inte kommit nåt nytt på bokfronten som verkar intressant. Då tar jag med mig min lilla lista till en närbelägen loppis. Alltid är det nån bok i listan som dyker upp....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar