onsdag 7 september 2016

Planering!

Jag känner mig förföljd. Överallt, i poddar och tidningar läser/hör jag om att planera sin träning. Kanske är det någon som försöker säga mig något? Kanske är felet jag gjort hela tiden att träna efter "behag"? Alltså, jag har sprungit när jag känt för det, och om jag känt mig pigg kanske jag kört ett intervallpass och känns benen lite sega har jag tagit det lugnt. Men eftersom jag älskar att springa har det kanske blivit lite ont om vilodagar. Och kanske är det som sjukgymnasten säger: Att jag springer för snabbt när jag kör långdistans och för långsamt i tröskelpassen. Vilka tröskelpass förresten? De har nog tyvärr lyst med sin frånvaro.

Så, jag tänkte att jag kanske ska börja planera. Kanske. Känner mig smått ångestfylld när jag skriver det. Planera. Men om jag vill springa när jag tänkt vila då? Eller känner för intervaller när det är dags för distans? Eller...

Jag gillar nog inte att planera för mycket om jag tänker efter. Jag kör helst bara på och tar saker som de kommer. Problemet med det är dock att jag inte har någon riktig koll. Det gäller allt i mitt liv. Allt från barnens aktiviteter (som fotbollsmatcher, träningar, föräldramöten och danser) till jobbet där jag har ett helt år på mig att hinna med hälsosamtal, vaccinationer, hälsokontroller och uppföljningar för mina elever. Det brukar fungera alldeles utmärkt. Men på senare tid har det mesta kört i hop sig. Saker jag behöver ta itu med på jobbet hopar sig. Jag har ingen koll på när barnens aktiviteter är och plötsligt meddelar maken att han ska vara bortrest två helger framöver.

Jag inser att jag behöver börja planera.

Frågan är bara var jag ska börja? Och var ska jag skriva ner min planering? I min google-kalender? Eller i min pappersalmanacka på jobbet? Eller i bloggen?

Det nåste vara någonstans där jag tittar dagligen. Och det gör jag inte i min google-kalender. Visst är det bra med påminnelser men jag vill ju egentligen inte få påminnelser om allt hela tiden. Det jag vill ha är en överblick. Så när jag tänker efter är kanske papperskalendern bäst.

Så från och med nästa vecka tänker jag börja planera. Denna vecka är jag sjuk och har varit hemma några dagar från jobbet, så därför kan jag inte träna eller har hunnit ta tag i saker på jobbet. Det kanske bidrar en aning till stressen.

Nästa vecka tänker jag nog också försöka testa att springa lite. Jag hittade ett upptrappningsprogram för löpare som varit skadade. De låter väl passande? Detta hittade jag på Charlotte på Rundays blogg:

  1. 5*1min, gåvila 1min
  2. 5*2min, gåvila 1min
  3. 3*3min, gåvila 1min
  4. 3*4min, gåvila 1min
  5. 3*5min, gåvila 1min
  6. 4*5min, gåvila 1min
  7. 5*5min, gåvila 1min
  8. fortsätt sedan öka sträcka och hastighet successivt
Siffrorna först i raden är veckor. Alltså löpning vecka 1 bli 5 x1 minut och gåvila 1 minut. 

Till att börja med och om jag inte får ont borde jag kunna köra varannan dag tänker jag. De dagar jag inte springer blir det styrka för rumpa och mage. Sedan kommer det ju definitivt bli endel cykling också. Tänker ju cykelpendla till och från jobbet i den mån jag orkar.

Jag har också fått en massa inspiration till olika intervallpass! Men jag fattar att jag gör bäst i att avvakta med det ett tag. Men för att bli snabbare och mer uthållig tänker jag lägga till långa intervaller på sikt. Jag tänker mig 1000ingar i kanske 5:00 fart (ja det är nog tröskelfart för mig). Och minst ett tröskelpass i veckan. Då blir maken glad. För Enda sättet för mig att kunna springa i tröskelfart är att springa med honom. Och även lite korta intervaller i bland.

Jag har aldrig varit mer taggad att springa än nu! Jag antar att det beror på att jag för närvarande inte kan springa alls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar