lördag 30 april 2016

Sociallöpning


Igår var det åter dags för en trailtur med glada Mullsjögänget. Nu är det ju om man ska vara lite petig bara två av de som är med som bor i Mullsjö, men det var de som började med konceptet "Mullan bjuder upp" vilket innebär att vi träffas, springer i lugn takt (fart efter kamrat, det är vi benhårda med!) och sedan duschar, bastar och går vi på after run (typ after work).



Men igår var det för första gången inte i Mullsjö, denna gång körde vi i Hallby utanför Jönköping. Ett glatt gäng med varierande erfarenhet av löpning med ett enda mål, ha trevligt och samtidigt ta sig runt milspåret.



Jag blir så otroligt inspirerad av den här typen av löpning. Jag är en ganska social person och löpning kan vara väldigt ensamt ibland. När vi joggar i väg, alla väntar in varandra och vi håller ett måttligt tempo, då njuter jag verkligen fullt ut av löpningen. Det är inte särskilt jobbigt, många ämnen hinner avhandlas och vips, så har man sprungit en mil. Tiden har stått stilla och jag har fått min dagsdos av socialt umgänge och motion på en och samma gång.

Hemligheten till varför detta blir så trevligt tror jag är för att det är så prestigelöst. Och, för att det är världens bästa gäng förstås. Roligt är också att det hela tiden kommer fler som vill vara med och springa. Jag tror faktiskt att ett av de bästa sätten att lära känna nya människor är att springa tillsammans (i lugnt prattempo förstås).

Så, mitt tips till alla som tycker att detta verkar trevligt är, dra ihop ett gäng och kör! Eller häng på oss nästa gång! Eventuellt bli nästa gång i Bankeryd med lite prestigelös grill hos oss efteråt.


Keep running folks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar