söndag 17 maj 2015

Vilden X-trail

Äntligen har jag då sprungit mitt första lopp 2015! I går gick andra upplagan av Vilden x-trail av stapeln och både jag och Tomas var anmälda. Det var med skräckblandad förtjusning ska väl kanske tilläggas. Vilden är ett terränglopp med till största del obanad terräng och banan går över flera myrar. På flera ställen visste jag att man riskerar att få bada i lera upp till midjan. Förutom det går banan dessutom över Tabergstopp via en slalombacke och utför diverse mindre stup.

Bild tagen av Camilla Ramsö som stod och hejade på make och barn längs banan. 


Vid starten tänkte jag att det nog var bäst att ta det lite lugnt, så resonerar jag för det mesta när jag springer lopp. Jag vill ha krafter kvar till att avsluta starkt och i detta loppet visste jag ju som sagt att efter 6 km ska man uppför en slalombacke, så bäst att spara på krafterna i början. Det visade sig vara en ganska dålig taktik. När jag kom fram till den första myren hade det blivit köbildning. Folk hoppade på stenar och grenar och många ramlade. Det var lite svårt att ta sig fram, milt uttryckt. Jag lyckades i alla fall ta mig förbi utan att ramla men med lera nästan ändå upp till midjan. Efter det var det ju bara att kötta på. Jag menar, mer lerig än så kan man ju knappast bli så jag ansträngde mig inte för att undvika att bli blöt mera. Banan var ordentligt kuperad också, och de smala passagerna gjorde att det även i backarna blev endel köer, så hade jag sprungit ensam tror jag faktiskt att jag skulle kunnat ta banan lite fortare. Till t anat år funderar jag på om man ändå inte tjänar på att gå ut ganska starkt för att komma före den värsta köbildningen. Efter ca 6 km var det då dags för slalombacken. Längst ner såg jag hur ledet av löpare ringlade sig uppåt och de flesta gick. Men lite längre framför mig såg jag en tjej som legat en bit före mig hela loppet, hon sprang om mig i början och här såg hon trött ut. HA! Tänkte jag, nu går jag om henne! Och det gjorde jag, men efter en stund kom hon om mig igen, men vid toppen av backen hade jag mer att ge och sprang sista lutningen upp och kom om. Puh! Sen var det på intet sätt så att det var slut på backar efter det, men med vetskapen om att det var färre km kvar än de som redan var sprungna och med vetskapen om att slalombacken låg bakom så kände jag att jag ändå kunde pressa på lite till. Kom till en kraftig utförsbacke med ganska stark lutning. Här kan jag nog plocka några sekunder tänkte jag, och öste på! Här kände jag att team nordic trail träningarna nog har gett resultat. Innan jag började springa med dem hade jag aldrig vågat dra på i en sådan backe. Men nu tänkte jag bara: Små steg, snabba fötter, rulla på steget! Och så körde jag. Det gick jätte bra! Men fy vad ont man fick i låren efter en stund! Här saknas en viss muskelstyrka tror jag allt!
Med 1 km kvar av loppet började jag höra speakern som annonserade när löpare tog sig i mål. Bra, snart framme! I slutet av banan kommer man ut på en höjd och där slingrar sig en stig ner mot mål. Dessvärre har man full uppsyn över hela målområdet och jag som är lite höjdrädd vågade absolut inte dra på där. Väl nere i målområdet bjöds det på en sista utmaning, en rätt så obetydlig men ack så jobbig backe, innan man kom fram till mål. Den lilla backen var nog en av de jobbigaste, mentalt i alla fall, för efter att ha sprungit i skog, genom myrar, ner för branta sluttningar och uppför en slalombacke så var i alla fall jag rätt slut!

Vid mål bjöds det inte på någon medalj men en ack så god bit choklad och en banan.

Det här var ett av de roligaste lopp jag sprungit, men också ett av de jobbigaste. Riktigt bra arrangerat var det också. Ingen risk för att springa fel med extremt bra snittslad bana i skogen och rätt så täta vattenkontroller. Trevligt publikstöd gjorde verkligen det hela till en helt fantastisk upplevelse.



Av 33 startande tjejer kom jag på 16:e plats. Det är jag nöjd med, för jag VET ju att jag inte är snabb, men med all löpning som jag ägnar mig åt är det kul att i alla fall ligga i övre hälften av de startande!

Jag tror nog allt att det blir en repris av detta nästa år!

1 kommentar:

  1. Heejjaa!!!
    Låter som ett tufft o kul lopp!! Passar dig du coola kvinna!!
    Kram på dig<3

    SvaraRadera