lördag 3 januari 2015

Löparkrönika

Så här i början av januari är det ju vanligt med någon form av sammanfattning av året som gått.

I början av 2014 bestämde jag mig för att ta löpningen till nästa nivå.  Lite diffust lovade jag att 2014 skulle bli året när jag började springa långt.  Vad långt innebar visste jag nog inte riktigt. Men längre än milen i alla fall.

Med facit i hand kan man väl konstatera att det gick väldigt bra!  Jag har flera gånger tagit distansrekord, mitt nuvarande rekord ligger på 40 km (eller 43 på samma dag). Det är jag väldigt nöjd med.  För egentligen var nog målet att kunna springa en halvmara utan att stanna och utan att vara helt död efteråt.

Under året har jag märkt att man snabbt blir bättre på löpning.  Det är bara att springa på och sakta öka distansen så vänjer sig kroppen.  Numera kan jag springa två mil innan frukost och känna mig helt ok.  Jag kan tydligen också med pauser springa 4 mil utan att må det minsta dåligt efteråt.  Det är verkligen ett framsteg.

Under detta året har jag lärt mig mycket om mig själv.  Jag har lärt mig att jag inte har särskilt lätt för att pressa mig.  Jag kan nöta på i lugnt tempo men att pressa farten går bara inte!  Det tar stopp direkt.  Där är verkligen ett område med utrymme för förbättring.  Jag har också lärt mig att jag kan och orkar mycket mer än jag tror.  Att en lång och jobbig backe inte är så jobbig som jag tror.  Visst är det jobbigt att springa uppför,  men jag återhämtar mig snabbt och orkar ändå springa långt,  trots många backar.

Jag och Tomas har också börjat träna i Team nordic trail och det har verkligen varit en ordentlig motivationshöjare! Vi har lärt känna andra löpare och intervallträningen blir med tnt faktiskt av. Jag har tidigare främst tyckt om att springa ensam,  men på senare tid har jag mer och mer börjat uppskatta att springa i grupp.  Jag ogillar dock att jag alltid är långsammast men de jag springer med verkar inte bry sig,  så det är nog bara jag som lider lite av det.

Så sammanfattningsvis har detta varit ett mycket utvecklande år när det gäller löpningen.  Mitt nuvarande bekvämlighetstempo ligger nu på ca 6 min per km, jag har fått nya löparvänner och jag är i bättre form än någonsin.

Det bådar gott för 2015!

Häng med!

1 kommentar:

  1. Du är verkligen grymt inspirerande!!
    Det har varit riktigt kul o intressant att följa dig o löpningen! Du har ju utvecklats nåt enormt det här året!!
    Det där med farten känner jag igen såå väl! Att inte kunna pressa på så det går fortare. Intervallträning säger alla... :/
    Ska bli spännande att se hur ditt löparår utvecklas 2015!

    Kramar J <3

    SvaraRadera