onsdag 1 juli 2015

Mat är också viktigt!

Detta är ju främst en löparblogg, men vem orkar springa om man inte äter ordentligt? Så därför tänkte jag dela med mig av mina två bästa tips för somrig mat/mellanmål. Först och främst. Lindahls smaksatta kvarg! Den är kanske inte allt igenom superduper nyttig (innehåller aspartam) men förövrigt är det ett jättebra mellanmål/frukost. Jag tycker att det är lite för lite fett i den (0,2 g) så jag tänkte att jag hottar till den med lite vispad grädde (denna gång hade jag den med blåbärssmak hemma). Och vanilj är ju alltid gott, så i med lite vaniljpulver också. Och tadaa! Ett riktigt gott mellanmål! Lika gott som glass! Smakar ungefär som blåbärsmousse. Den tillsatta grädden gör kvargen lite mer fluffig och också lite mera mättande. Testa vettja!

Mitt nästa tips är en variant av caprese. Jag läste detta recept i en amelia-sommar för något år sedan och receptet kommer från början från Mat-Tina. Det är snabblagat, somrigt, näringsrikt och jättegott! Vad mer kan man begära?

Ta ett gäng härliga tomater (jag gillar mini kvist tomater) och lägg dem på ett uppläggningsfat.
Ta färsk mozzarella och bryt lagom stora bitar och  sprid ut över tomaterna. Sedan fördelas en kruka basilika över, lite flingsalt och en halv pressad citron. Sen tar du rejält med riktigt smör (jag minns inte hur mycket det stod i receptet men jag brukar nog ta ca 50 g). Bryn det i en kastrull tills det doftar knäck och fått lite färg (men det ska ju såklart inte brännas). Sen häller du bara smöret över hela härligheten. Jag lovar Suuuuuuper gott!

Äts helst omedelbums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar