tisdag 17 april 2012

Sjukstugesysselsättning

Det finns i alla fall nåt positivt med att vara förkyld (men det är det enda!) och det är att man hinner läsa lite mer än annars. Under dessa dagar har jag läst ut boken "Vecka 36" av Sofie Sarenbrant. 



Vad tyckte jag då om denna bok? Jo, jag gillar ju kriminalromaner och detta är inget undantag. Jag gillar hur man inte bara följer polisens eller journalisternas sida av historien utan även får del av alla inblandades tankar och känslor. 

Hon beskriver sorgen, rädslan och saknaden på ett mycket trovärdigt sätt. Dock tycker jag nog att intrigen kanske var lite för banal. Eller, jag vet inte, jag tycker inte att det blev sådär jätte spännande någon gång, dessutom var det givet vem "The bad guy" var ganska tidigt i storyn. Kanske därför den inte kändes så spännande. Men, den var ändå helt klart läsvärd och stundvis riktigt underhållande. Men den kommer inte i närheten av samma klass som Camilla Läckberg. 

Vilket så klart leder mig in på nästa bok jag hunnit läsa. Nämligen Änglamakerskan av Camilla Läckberg.

 

Denna bok gillade jag verkligen. Gillar att man redan känner många av karaktärerna (vilket ju är styrkan med en kriminalserie). Men jag tycker också om hennes sätt att berätta en historia ifrån två håll. Både nutid och dåtid. Tills dåtid och nutid möts. Det gör historien mer intressant och klurig. Även här hann jag lista ut ganska snart vem som var skurken men eftersom denna historia hade flera "mysterier" så blev den ändå riktigt spännande och intressant hela vägen. Så, har du läst något av Camilla tidigare och gillat det lär du inte bli besviken denna gång heller. 

1 kommentar:

  1. Jag tipsar om Hungerspelen. En otroligt bra bok, även om den klassas som ungdomsbok. När jag var klar lämnade jag den till Alexander :) Kul att läs samma böcker ibland.

    SvaraRadera