tisdag 21 augusti 2012

Galen, jag är galen i glass!

När jag fyllde år i sommras fick jag en mycket användbar present: En glassmaskin!
Den har gått varm här hemma vill jag lova. jag har provat och mixtrat med en massa recept och inspirerats lite här och var. Men i går tror jag nog att jag snudd på lyckades göra den ultimata glassen! Jag är inte så kinkig, så jag delar gärna med mig av receptet. Grunden hittade jag nånstans på nnätet men jag har ändrat lite så jag vågar nog påstå att receptet nästan i alla fall är mitt! ;-)

Ingredienser:
4 äggulor
1 och 1/4 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
(lite smält choklad av valfri kakaohalt)

Vispa i hop äggulorna med sockret (och vaniljsockret) till det blir vitt och pösigt. Rör sedan i övriga ingredienser.

Sätt på glassmaskinen och häll i smeten däri. När glassen kört ett tag kan man ringla i lite smältchoklad. Det blir lite som choklabitar i glassen då. Alternativt kan man ju hacka choklad (det testade jag tidigare i veckan och i så fall är 100 g lagom mycket) innan och blanda i redan från början.

Detta är ju som sagt ett grundrecept och möjligheterna är ju oändliga! Man kan nog t ex testa att ringla i lite sylt i smeten, eller smaksätta med bär eller varför inte lite krossad dajm?

Jag är oerhört facinerad över att det är så lätt att göra hemmagjord glass och att det blir så vansinnigt gott!!


Och tänk också vad enkelt det blivit att göra sin alldeles hemmagjorda glasstårta! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar