tisdag 17 april 2018

Balans

Det pratas mycket om att hitta balans i livet.  Lagom balans mellan vila och rörelse, mellan jobb och fritid och hälsosam och ohälsosam mår.  För att nämna några exempel.


Jag bytte jobb i Augusti förra året.  Jag trodde att jag skulle finna mer balans.  Det lät underbart att lägga sitt eget schema och kunna planera in ledigheter utan att alltid behöva ta semester.

Det har på många sätt varit bra.  Jag sover mer och har hunnit träna mycket utomhus i dags ljus i vinter.  Men det har även varit stressande.

Jag upplever det stressande att inte vara ledig på helgerna, att måsta ha lång framförhållning om jag vill springa ett lopp eller hitta på något annat.

Jag har intalat mig att jag helt enkelt måste vänja mig.  Att det blir bättre.  Men det blir det inte.  Snarare värre.

Dessutom saknar jag att vara skolsköterska.  Att åtminstone ha en möjlighet att kunna inspirera någon till ett mer hälsosamt liv.  Det är absolut tufft att jobba i skolan ibland, men jag saknar det verkligen.

Jag tror att jag behöver rutiner för att må bra.  När jag alltid måste kolla i kalendern innan jag kan svara på om jag kan ses eller inte känns inte bra.  Det är inte sådan jag är.
Jag är impulsiv och går väldigt mycket på känsla och inspiration, både privat och i löpningen.  Då behöver jag något som är konstant. Som skapar balans.

Som ett 8-17 jobb måndag-fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar