torsdag 12 juni 2014

Intervall pyramid!

I går var jag på mitt första riktiga Team Nordic Trail-pass! Jag var allt lite nervös innan, visste ju att det antagligen skulle bli intervaller och ni som läst här ett tag vet nog att det inte hör till favoritsysselsättningen. Dock är det ju så att ju mer man hatar en övning, dessto mer behöver man den. Så intervaller är ett måste. Ett måste för att utvecklas och orka springa fortare och längre.

När vi, jag och Tomas, sladdade in på parkeringen sist av alla (klockan var 18:29, träningen skulle börja 18:30) stod det ett gäng löpare redo. Någon kände jag igen sedan förra veckan men några var också nya.

Kvällen kom att innehålla lätt uppvärmning i form av löpning upp en bit i Öxnehagaskogen. Där körde vi en "namn-lek" för att vi skulle lära känna varandra lite bättre. Sen bar det av upp för ännu en lång backe och där bjöds det mycket riktigt på intervaller. Intervallerna var sk pyramid intervaller.

Bild lånad från tnt. Jag är den neongröna pricken längst fram...

 Vi körde 2, 3, 4, 4, 3, 2 minuters löpnining medn 1 minuts vila mellan varje. Sjukt jobbigt! Men ack så välbehövligt! Därefter körde ledarna en "skattjakt" i skogen och sen nerjogg tillbaka till parkeringen. MYCKET rolig träning! Det var en glad och öppen stämning under hela passet och efteråt var det några som stannade kvar och pratade en stund. Känner mig verklugen laddad att fortsätta med detta! Så kul!

När vi stod där ppe på Öxnehaga och snicksnackade kom vi att prata om "sommartåget". Det är ett löparevent som startar i Jönköping och går till Visingsö där det avslutas med lite traillöpning. 45 km. Upplägget verkar dock riktigt trevligt, temat för årets tåg är "the beach" så man får alltså gärna vara utkläddd. Längd vägen stannar man och fikar och fyller på lite energi med jämna mellanrum. Kåter ohyggligt kul! Skulle mycket gärna haka på, om det så inte var för en liten detalj. På hemsidan står det att för att följa med bör man kunna springa i 6.0 fart i 25 km. Där-är-jag-definitvt-inte. Än. Ledarna för trailgruppen trodde dock inte att det var så noga, men jag vet inte jag. Vill ju inte sinka hela gänget!

Nåja, det återstår att se.

Hursomhelst så är detta med sociallöpning ett riktigt kul komplement till min vanliga enmanslöpning. Är du också sugen på att testa, så träffas vi på Öxnehagagården onsdagar kl 18:30-19:30. Nästa vecka blir det backträning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar