onsdag 27 mars 2019

Hur kroppen hänger ihop

Jag tycker att det är oerhört intressant hur kroppen fungerar.
Jag har lite bekymmer med smärta i min häl/fot sedan några månader. Det kommer och går men blir aldrig så besvärligt att jag inte kan springa. Mest irriterande faktiskt.

Jag har varit hos en naprapat och en psykoterapeut. Orsaken till smärtan verkar vara en alldeles för spänd tibialis muskel.

Boten heter stretch och massage.  Sen kan man ju fundera på varför tibialis är så spänd...

Eventuellt pga lite för svag rumpa. Eller kanske, om man ska tro Anders Nordström, på att jag springer i skor med uppböjd tådel .

Hälsmärtan skulle också delvis kunna bero på söndertrampade hälkuddar. Jag har nämligen inga hälkuddar att tala om längre. Det är bara en sorgsen samling bubblor runt hälen när jag står.

Har du funderat på om man liksom inte bara kan spruta in lite silikon i hälen? Inbyggd stötdämpare liksom?

Nåväl. En sak jag i alla fall lärt mig genom åren är att manipulerar man med någon del av kroppen för att åtgärda ett problem, då kan man ta gift på att det dyker upp ett annat problem någon annanstans.

För det är ju så att kroppen är en enhet.

Jag tror fullt och fast på att hålla löpningen och livet i övrigt så naturlig som möjligt. Uppstår besvär mår man bäst i längden med åtgärder som syftar till att återkomma till det naturliga sättet att röra sig.

Kroppen är så fascinerande!

Smärtan i min fot då? Jo, tackar som frågar, med daglig massage har det faktiskt börjat gå åt rätt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar