fredag 2 december 2011

KOLA!

Jag sa ju att jag skulle börja lite smått med julbaket i dag. Och efter en mycket soft förmiddag gjorde jag slag i saken och kokade årets första sats kola. Det bidde lakritskola med en touch av citron och salt. MYCKET välsmakande ska jag säga! Det finns en viss risk att jag blir tvungen att koka en till sats dylika karameller. Isak, som var med och provsmakade, liksom för att godkänna det hela, tyckte att det var den godaste kola jag någonsin kokat. Jag har kokat ganska mycket kola i mina dagar så det borde vara ett mycket gott betyg.

Testa själva vettja! Lakritssmaken är inte så dominerande, så även om lakrits inte är en tokfavvo kan det faktiskt funka.


Lakritskola med citron och flingsalt

3 dl socker
3 dl grädde
1 dl sirap
3 msk kakao
ca 10 krossade turkisk peppar
1 tsk flingsalt
rivet skal av en citron

Blanda grädde, socker, sirap och kakao och koka tills det är ca 122 grader (massan ska klara kulprovet).'
Rör ner den krossade turkiska peppren. Häll upp Kolan i en smörpappers försedd form. Strösla salt och citronskal över.

Låt svalna och skär i bitar. Man kan slå in dem i papper om man vill. jag hoppade dock över det denna gång. Min sats blev lite smulig, ungefär som fudge, så jag la dem bar med papper emellan i en burk.

Happy baking!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar