onsdag 29 maj 2019

Runstreak

Det här med runstreak är väl ändå rätt så underbart? Sedan länge springer jag varje dag. Det gör att man ibland får vara lite extra kreativ för att få in lite löpning bland heltidsjobb på annan ort, hundar och tonåringar. Men, det GÅR!


Det gäller att vara lite påhittig. Tex, igår efter jobbet hade jag prioriterat sömn på morgonen och därför inte sprungit innan jobbet som jag ofta gör.


Så, efter jobbet behövde jag handla, hundarna behövde komma ut och dessutom hade jag ett paket att hämta på DHL:s utlämningsställe. Bara att svida om till löparkläder, ta på löparryggan och koppla hundarna och ge sig ut på dagens löprunda. En timme senare var paketet hämtat, maten handlad och hundar och matte rastade. Perfekt!


Det är inspirerande med alla nya ställen jag kommer på att man kan springa på också. Det här med transportlöpning är ju riktigt smart. Vem var det som kom på den briljanta iden egentligen? Jag har långt till jobbet och pendlar med tåg, men man kan hoppa av och på, på lite olika stationer. Då får man en liten eller lite längre tur åtminstone en del av sträckan som man ändå måste transportera sig.


Jag tröttnar lätt om jag springer på samma ställe för många gånger. Och springer man varje dag krävs det därför lite kreativitet. Det gäller att hitta nya ställen att springa på, vilket inte alltid är helt enkelt. Men vänder man på den vanliga rundan kan den kännas helt annorlunda, eller så viker man helt enkelt av från stigen och testar en ny. problemet är väl bara att jag också är extremt duktig på att springa vilse. Kan bli några bonuskilometrar på det viset...
Runstreak och att inte vilja springa på samma ställe hela tiden har också gjort mig modigare. För några år sedan skulle jag aldrig kommit på tanken att ge mig ut ensam i en mörk skog för att springa, men numera gör jag det allt som oftast (åtminstone på vintern) utan att ens reflektera över det.


Minns en gång i vintras när jag efter jobbet stuckit ut och tagit en runda i skogen. Det var mörkt, inga elljusspår, lyssnade på deckare i lurarna. Jag berättade det för en kollega, mest för att jag tyckt att det var en så mysig runda, och hon höll på sätta kaffet i halsen, Ute? Själv? I kyla och mörker? Med hörlurar? Och dessutom en deckare...?


Hörde ju själv när hon la fram det så att man kanske kunde uppfatta det som något annat än mysigt...


Runstreak FTW!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar